onsdag, desember 19, 2007

Jesus - til anstøt og fall



Vi tenker vel ofte slik: "Måtte alle like Jesus." Han er jo så god, barmhjertig, nådig. Derfor forsøker vi å presentere Ham så godt vi kan, enten i forkynnelse, vitnesbyrd eller ved levd liv. Men det er jo ikke slik at alle liker Jesus. Heller tvert imot. Det var ikke slik mens Han vandret på jord heller. I går kom jeg til å tenke på en profeti, som den gamle profeten Simeon kom med da Jesus føres inn i Templet i Jerusalem. Simeon tar Jesus i sine armer og så profeterer han: "Se, denne er satt til fall og oppreisning for mange i Israel, og til et tegn som blir motsagt." (Luk 1,34) At mennesker opplever frelsen og blir oppreist, er vi jo ofte vitner til, men her sies det også at Jesus er "satt til fall" og vil være et "tegn som blir motsagt." Det ser vi jo også. Jesus blir et anstøt for mennesker. Han blir for radikal, omkostningene med å følge Ham blir for store, de blir støtt av Hans ord. Jesus har vært, og vil alltid være et anstøt. Ikke minst Hans kors. Anstøtelig er det jo også at Han er den eneste veien til Gud.

Når det radikale tas bort fra Jesus, fordi vi er så redd for å støte mennesker, gjør vi egentlig Jesus en bjørnetjeneste. Da forkynner vi ikke lenger evangeliet slik det er, men et humanistisk evangelium, et evangelium tilpasset det moderne menneske, slik at det fortsatt kan leve i sine synder. Et humantistisk evangelium er og blir vranglære.

Jeg ble sittende å tenke på dette ordet i går kveld, for da var vi samlet til styremøte i vår nystartede Gjøvik og Toten Israelsforening. Forkynnelsen av Jesus som Guds sønn, som døde på et kors, var og er fortsatt den store anstøtsteinen blant jødene. Men vi må likevel forkynne evangeliet, for det finnes ikke noen ekstravei for dem til frelse heller. Også de må bli frelst gjennom Jesus.

Styremøtet ble holdt i et hus på den nederste husrekka der hvor vi bor, og jeg vandret hjemover sammen med en god venn av meg, som hadde parkert litt lenger oppe i veien. Vi sto et lite øyeblikk og snakket sammen, før han dro. Jeg hadde ikke kommet så mange metrene lenger opp, før hjertet mitt slo seg skikkelig vrangt, og jeg slet skikkelig for å klare å komme meg de siste metrene hjem. Etter å ha kastet opp noen ganger, og etter en urolig natt, er jeg på beina igjen idag. Man blir ekstra takknemlig for å leve etter slike opplevelser, og man ser hvor skjørt livet egentlig er. Hos Forkynneren leser vi: "Tenk på din skaper før sølvsnoren slites over, og gullskålen slås i stykker, og krukken brytes i stykker ved kilden, og hjulet knuses og faller ned i brønnen, før støvet vender tilbake til Gud, som ga deen." (Fork 12,6-7)

Som en sølvsnor som slites over. Så skrøpelig er livet. Måtte vi leve det for Gud, helt overgitt og radikalt, mens vi kan!

11 kommentarer:

Anonym sa...

Har også tenkt på at det er en annen Jesus som forkynnes. En litt puslete Jesus, ufarlig, politisk korrekt.

Anonym sa...

Jeg likte veldig godt ikonet du har gjengitt på bloggen din idag. Vet du hva slags ikon det er? Det ligner ikke på "vanlige" ikoner jeg har sett.

Bjørn Olav sa...

Ikonet er koptisk, og tilhører den såkalte morderne ikonskole. Jeg synes disse ikonene er svært vakre. Har selv et slikt ikon som viser Jesus som feirer brødsbrytelsen med sine disipler.

Første gangen jeg så slike koptiske ikoner, av den moderne skolen var på Nya Slottet Bjärka Säby, hvor det finnes flere på Øvresalen. Der feires det en gang i uken nattverd etter Hl. Basileios liturgien.

Anonym sa...

Frid BjornOlav.
När jag läser din blogg idag,så kom jag att tänka på en bok som jag har läst.Den heter "under korsets princip," och det är pelle karlsson, han som sjunger "Han är min sång och min glädje" som skrivit boken. Han skriver att vi måste förlora allt under korsets princip,om vi ska vinna Jesus och himlen.Jesus säger ju i sitt ord att "Den som inte lämnar far eller mor,eller son eller dotter,för min skull,den är mig inte värdig.Jag tänkte att det är nog en stötesten för många av oss,att lämna allt! Jag brukar be till Jesus att Han ska hjälpa mig att från hjärtat be denna bön,;
"Jesus jag vill att Du ska bli allt för dig,och hjälp mig så jag är villig att lämna allt för dej!
Ha det så bra BjornOlav, och jag önskar dej och din familj en underbar jul!
Hälsningar Karin från Sverige

Olaf sa...

Veldig sant det du sier om livet her på jorda. Dette er noe alle mennekser virkelig burde legge seg på minne. de fleste går jo rundt og tror de lever evig ser det ut til. Du har sannelig din del av prøvelser her på jorda!
Vil gjerne hilse deg med
1. kor 15:35-41
Det er det kommende livet med nye kropper som er vårt håp, en kropp som Jesus viste seg med i Åp. 1!

Bjørn Olav sa...

Så rart at du skulle nevne akkurat den boken, Karin. Det er få bøker som har betydd så mye for meg som "Korsets prinsipp" av Pelle Karlsson.

Jeg hadde for noen år siden en mentor, eller skal vi si åndelig veileder, som satte dype spor etter seg i mitt liv. Jeg vet ikke hvor jeg hadde vært, uten hans gode råd og forbønn. Da han døde var han 97 år gammel. Han var pinsevenn, men kanskje den mest økumeniske person jeg har vært borti. Han hadde opplevd mye vondt i sitt liv. Blant annet mistet han to av sine barn. Hans datter, som var misjonær i Bolivia, døde i en bilulykke. En sønn, som var lege, døde av kreft. Hans kone døde ganske tidlig. Å komme inn i huset til Ole Petter, var som å bli dratt inn i Guds hellige nærvær.

Ole Petter leste mye i Pelle Karlssons bok, og fikk meg til å gjøre det samme. Det er jeg så takknemlig for.

Derfor ble jeg så glad når du minnet meg på den igjen. Takk også for dine gode julehilsen. Måtte også Herren rikelig velsigne deg, og dine i denne høytiden.

Pelle Karlsson har vært i Norge flere ganger i det siste, sammen med sin kone Evy. De reiser sammen med Den Himmelske Mannnen. Dessverre har jeg ikke fått anledning til å møte dem. Jeg håper det lar seg gjøre når de kommer tilbake i 2008.

Bjørn Olav sa...

Takk for hilsen, Olaf. Egentlig litt rart å skrive navnet ditt. Min far ble kalt det. Han het Aksel Olav, men her på det indre østlandsområdet, og i det lille lokalsamfunnet hvor jeg er vokst opp, ble Olav til Olaf!


De gode ordene fra 1.Kor 15 tar jeg med meg, i noen ganske utfordrende og tøffe dager. Måtte Herren velsigne deg og dine nå i julehøytiden.

Anonym sa...

BjornOlav,så märkligt att du skulle nämna den himmelske mannen.Jag har nämligen läst boken om den himmelske mannen.Den är skriven av Wilgot fritzon.Den handlar om den här "himmelske mannen" han heter pastor Yun,och om du hittar boken så kan jag rekommendera den på det varmaste.Den här pastor Yun har varit här i Västerås.När jag hörde om honom,så bad jag till Gud att han skulle sända till oss i västerås den här Yun. jag lovade Herren att jag skulle stå i Västerås och dela ut traktat om Gud sända honom till oss.Och han kom!Så jag har hört Yun.Och jag fick även infria mitt löfte till Herren.
Ja även den här boken korsets princip,den är helt fantastisk.Jag ska nog läsa den om igen.
Vi får fortsätta att be för varandra och för våra länder
BjornOlav.Må Gud rikligen välsigna dej!
Hälsar Karin

Anonym sa...

PS. BjorOlav,Jag såg i min första kommentar till dej att jag skrev fel.Bönen som jag skrev ska naturligtsvis vara "Jesus jag vill att Du ska bli allt för mig."Du kanske förstod det .Hälsn. Karin

Anonym sa...

Frid BjornOlav igen.
jag tänkte på en sak,du skrev om din andlige ledare eller mentor Ole petter.Du skrev att han var mycket prövad.Jag tänkte,det kanske är så att den Herren vill använda den personen måste genomgå mycke prövningar och svårigheter,ja även anfäktelse.
Det kommer för mig en gammal sång,
;"När Han sin bild i dej Han ser,Han ur ugnen tager dig;"
Jag tänkte att då gäller det att vara stilla så Herren får arbeta klart med oss!
Ja det var några funderingar.
Fridshälsningar Karin

Bjørn Olav sa...

Ja, jeg tror du har rett, Karin. Gud må prøve vår tro. I Rom 5,1-11 taler Paulus om vårt trosforhold til Gud ved Kristus. Paulus bruker der uttrykket "priser oss lykkelige" tre ganger. Dette er et meget sterkt uttrykk som betegner en tillit. I vers 2 sier han: "Og vi priser oss lykkelige fordi vi har det håp at vi skal få del i Guds herlighet. Dette er det ikke så vanskelig å forstå. Når vi tror at vi allerede nå er arvinger til Guds herlighet og at vi skal dele den med Ham i evigheten, så er det jo det naturligste av alt å føle og uttrykke begeistring, glede og forventning.

Men i vers tre bruker Paulus nøyaktig det samme ordet igjen, og han sier: "Ja, ikke bare det, vi priser oss lykkelige også i våre trengsler."

Hvordan kan vi det? Paulus gir oss svaret i vers 3-5. Trengslene og vanskelighetene er der av en bestemt hensikt.

"Trengselen virker tålmodighet, tålmodigheten virker et prøvet sinn, og det prøvede sinn håp. Og håpet gjør ikke til skamme..."