fredag, desember 07, 2007

Et bønnealter, et bønnested for Herren



Helt siden jeg hørte om mor Marjas bönealtare i Nössemarks sogn i Dalsland, har bildet av det lille steinalteret inne i skogen, stått for mitt indre blikk. Det har også dette bildet, hentet fra Åpne Dørers nettsider, som viser en kvinne i bønn for en muslimsk landsby. Det har ført til at jeg i den siste tiden har jeg tenkt mye på disse bønnealterne vi leser om i Guds ord. Som bloggens lesere vet, har jeg en bønnekoie inne i skogen. Jeg er der så ofte jeg kan, men for å komme dit må jeg bruke bil, og på vinteren er det ikke alltid like lett. Derfor ønsker jeg å reise et slikt bønnealter inne i skogene rett bak huset vårt, for å gjøre bønnestedet enda mer tilgjengelig. Jeg har i mange år likt å gå til spesielle steder i naturen for å be. Av og til kjennes det lettere å utøse sitt hjerte for Herren utendørs.

I 1.Krøn 21,18-19 leser vi om en slik bønneplass:

"Da sa Herrens engel til Gad at han skulle be David gå opp og reise et alter for Herren på jebusitten Ornans treskeplass. Så gikk David dit opp, slik som Gad hadde sagt i Herrens navn."

Dette er litt av en historie! En oppfordring fra Gud gitt via en engel til en profet som fikk fremføre det for David. En befaling om å reise opp et bønnealter. Bønnealteret ble bygd og David ba og bekjente ved dette alter. Da han hadde bedt ferdig står det at Gud hørte landets bønn og holder ødeleggelsen av landet tilbake. Dette bønnealter ble reist i en nasjonal krisetid for Israel og ble redningen og selve vendepunktet i krisen.

Det er veldig interessant å merke seg at det var her, på Ornans treskeplass, at Templet i Jerusalem ble bygd. Templet som ble det sentrale i folkets og nasjonens liv. Det var om denne bønneplass at Herren sa:

".. dem vil jeg føre til mitt hellige berg, og la dem glede seg i mitt bønnehus... For mitt hus skal kalles et bønnens hus for alle folk." (Jes 56,7)

Davids bønnealter på treskeplassen til Ornan ble til et bønnested for alle folk og nasjoner i Jerusalem. Tenk hva som kan skje med et land og et folk når en enkelt person tar et initiativ på bønnens område, hvordan noe slikt kan vokse slik at det blir det mest betydningsfulle som kan skje i en by eller en nasjon. Har du et bønnested hvor du lik Hanna i 1.Samuel 1 utøser sitt hjerte for Herren?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, du er fortsatt velkommen til å ta en tur til Halden, Bjørn Olav, og å besøke Nössemark. Marjas bønnealter har blitt stående som et sentralt symbol på den vekkelsen som i sin tid gikk over området. Dette bønnealteret, og historien om henne og hennes mann, har blitt til stor inspirasjon for mange mennesker, også mange ungdommer.

Bjørn Olav sa...

Jeg gleder meg til den turen, Dagfinn! Iløpet av neste år må vi få til dette. Ellers takk for kjempeflott artikkel i Dagen om Johannes Gullmunn!

Anonym sa...

Jeg kjenner ikke til historien om Marjas bønnealter. Er det noen som kan dele denne historien med bloggens lesere?

La oss bygge bønnealtere i hver eneste bygd og by i vårt land!

Anonym sa...

Det ville passe bra om Bjørn Olav skriver litt om Marjas bønnealter ut fra det han allerede vet. Men man kan også lese om det ved å gå inn på http://www.missionskyrka.com/ og der klikke videre på Nössemark og så på Marjas bönealtare.

Bjørn Olav sa...

Jeg kommer tilbake med en egen artikkel om Marjas bønnealter.