mandag, desember 17, 2007

Inkarnasjonstanken i den tidlige kristne kirke, del 2


Finnes det noe større under enn dette at Gud blir menneske? "Og Ordet ble kjød og tok bolig iblant oss. Og vi så hans herlighet, en herlighet som den en enbåren Sønn har fra sin Far, full av nåde og sannhet."


Jeg finner samtalen mellom Justin Martyr og jøden Tryfon særdeles interessant. Justin Martyr fører skriftbevis for inkarnasjonen, for kristologiens reelle anstøt ligger jo nettopp i inkarnasjonens mysterium. Han tar utgangspunkt at Det gamle testamente kjenner til en størrelse som både kalles Gud og Herre, men som likevel er forskjellig fra Faderen. Justin Martyr tenker her på Kyrios, og dessuten Visdom og Herlighet, og en rekke andre navn som benyttes i den gammeltestamentlige tekst. (For dem som er interessert i videre studier av dette kan man lese Dialogen sidene 51-61 og 126-129)


Det neste Justin Martyr vil forsøke å gjøre er å påvise at denne størrelsen som både kalles Gud og Herre, men som altså er forskjellig fra Faderen, ble menneske i Jesus. Nå har ikke Tryfon noe problem med å akseptere det første. Tvert imot roser han Justin Martyr for hans store kunnskap i Den Hellige Skrift. Men når Justin Martyr begynner å snakke om at Gud blir menneske i Jesus, da blir det vanskelig. Han sier: "Du prøver å bevise en utrolig og umulig ting, nemlig at Gud skulle kunne bli født og bli et menneske." (Dialogen 68,1)


Her er vi selve kjernen av problemet. Og den er like aktuell i dag, både i møte med dagens jøder og hos enkelte andre. Dette at Gud trer inn i tiden i menneskelig skikkelse. Han lar seg føde som et lite barn.
En av de som tydelig og klart forsvarte det bibelske synet på Guds menneskebliven var Antiokias biskop, Ignatios. I sitt brev til trallerne skriver han:


"Dere må være døve når noen taler til dere uten Jesus Kristus, som er av Davids ætt,
Marias sønn,
som ble virkelig født,
og som spiste og drakk,
som virkelig ble forfulgt under Pontius Pilatus,
som virkelig ble korsfestet og døde,
som virkelig ble reist opp fra de døde da hans Far reise ham opp." (Trall 9,1)


Til Efeserne skriver den samme Ignatios:
"Det finnes èn lege,
som både er kjød og ånd,
født og ikke født,
Gud i et menneske,
sant liv i døden,
både av Maria og av Gud,
først lidende, så hevet over lidelse,
Jesus Kristus, vår Herre." (Ef 7,2)

Ingen kommentarer: