onsdag, januar 03, 2007

Evangeliet - Guds kraft til liv



Jeg holder på med en meget interessant bok for tiden. Den er skrevet av professor ved Menighetsfakultetet i en årrekke, Ole Modalsli og heter: "Evangeliet - Guds kraft til liv. Om Martin Luthers reformatoriske oppdagelse." Denne boken har en forhistorie som også er interessant. Den er samtidig et sterkt vitnesbyrd om hvordan professsor Modalsli selv fant evangeliets lys, etter en periode med en skikkelig anfektelse. Han skriver: "Hvordan kunne jeg ha visshet om frelse, dersom Kristus og troen ikke var nok til salighet? Det stoppet opp for meg. Jeg søkte permisjon og stipendium for å finne ut om kanskje Martin Luther hadde et svar og en løsning fra Skriften." Modalsli's anfektelse dreide seg om gode gjerninger er nødvendige for å bli salig. Blant annet forvoldte ordene fra Åp 19,8 ham utfordringer. Der kan vi lese: "Det er henne (Kristi brud) gitt å kle seg i rent og skinnende fint lin. For det fine lin er de helliges rettferdige gjerninger." Selv synes ikke professoren han hadde så mye å vise til. Så ble det Luther-studier. "Jeg gikk nemlig ut fra at nettopp denne saken måtte ha vært munken Martins problem og nød. Og det stemte," skriver Ole Modalsli.

Luthers løsning var nyoppdagelsen av evangeliet i Rom 1,16-17: "For jeg skammer meg ikke ved evangeliet, for det er en Guds kraft til frelse, for hver den som tror, både for jøde først og så for greker. For i det åpenbares Guds rettferdighet av tro til tro. Som det står skrevet: Den rettferdige av tro skal leve." Det er dette denne boken handler om. Men ikke slik vi kjenner den fra tidligere presentasjoner. Boken til Modalsli kommer med innspill som er levende, fordi de også er selvopplevde. "En side ved saken var rekkefølgen lov og evangelium," skriver Modalsli og legger til: "Dette kjente jeg til. Men først en ny oppdagelse løste mitt problem. Luther ble da 'en ny disippel av dekalogen'. Budene begynner med: 'Jeg er Herren din Gud som førte deg ut...' Rekkefølgen blir evangelium og lov. Her står den kristne hos Kristus, rettferdiggjort ved troen, og gjør sine gjerninger under nåden, i det det syndige ved gjerningene er tilgitt. Her er det plass for en relativ godhet og fremgang, og dor anerkjennende ord fra dommeren Kristus."

Modalsli skriver: "En følge av den første oppdagelen om evangeliet som Guds kraft til frelse, ble at også sakramentordene er kortformer av selve evangeliets budskap. Og der evangeliet er, der er Kristus reelt tilstede. Denne 'realpresens' markeres ved nattverdordenes 'dette er' (hoc est). Fordi evangeliet og Kristus er der, gir sakramentene delaktighet i Kristus og hele hans frelse, med syndernes forlatelse, livet og saligheten. Dette gjelder også forkynnelsen og avløsningen i skriftemålet. Også det forkynte evangelium har sakramental kraft."

For Modalsli fikk Luthers fortståelse av sentrale ord i Skriften den konsekvens at den løste ham fra "en rådløshet jeg ellers ikke fant ut av. Og den førte til en ny frimodighet i forkynnelsen og til en forpliktelse til å gjøre denne løsning kjent." Jeg kommer nok til å komme tilbake med utdrag av denne boken, som jeg anbefaler på det varmeste. Den er på salg hos Bok&Media i Oslo til 98 kroner.

Ingen kommentarer: