onsdag, mai 12, 2010

Å lede som tjener



En god venns 70 års feiring i Oslo i går gav meg muligheten til å stikke innom mitt favorittsted i hovedstaden: Bok og Media. Det ender alltid opp med at lommeboka blir tynnere.

I går kom jeg over en helt ny bok av Shane Claiborne, en bok han har skrevet sammen med den svarte borgerrettighetsforkjemperen, legendariske John M. Perkins. Jeg ble sittende i en kjempelang bilkø på vei ut av Oslo og til Kolbotn, og benyttet anledningen til å lese noen linjer. Dette er en bok som i utgangspunkt handler om lederskap og det å lede, men kanskje like mye om det å følge. Eller skal vi si etterfølge.

Shane Claiborne, den unge radikale Jesusetterfølgeren som etter hvert har fått mange venner i Norge, forteller at da han leste noen kapitler i John M. Perkins bok: "Let Justice Roll Down", visste han at John M. Perkins var en leder han ville følge. Årsaken? Han modellerte Jesus gjennom levd liv. Det er hva vi trenger. Mennesker som er autentiske. Som våger å være gjennomsiktige, sårbare og som snakker om sine feil og nederlag, ikke bare sine seire.

Så forteller Claiborne at han tok skrittet og inviterte selveste John M. Perkins til å besøke kommuniteten han og noen venner hadde bygget opp. Perkins takket ja. Claiborne på sin side var veldig opptatt av å vise Perkins den organisasjonen de hadde bygget opp.

Men Perkins var på sin side opptatt av å sitte på trappa utenfor huset til kommuniteten og spise is med barna som lekte på gaten utenfor!

Akkurat det likte jeg! Det er bare store ledere som kan finne på noe slikt. Perkins reiste til kommuniteten til Claiborne for å hilse på naboene. Det ligner litt på det vi opplevde i fellesskapet vårt her på Gjøvik for mange år siden. Da fikk vi besøk av John Noble fra England. Han tok turen fra England til Norge for å være med på å vaske opp! Ved oppvaskbenken stod han å tørket og samtalte, og bygget vennskap og relasjoner på denne måten. Først lenge etterpå delte han noe fra Bibelen.

Jeg gleder meg til å lese videre i denne spennende boka. Det aner meg at den behandler det å lede og det å være en etterfølger, på en helt annerledes måte enn mange av dagens lederbøker.

Ingen kommentarer: