lørdag, juli 08, 2023

Gud finner deg lettest når du hviler


Jeg er blitt minnet om noen ord av retreatlederen og forfatteren Magnus Malm etter at jeg skrev om benediktinermunken Anselm Grün, her om dagen, og behovet for å komme inn i hjertets-, troens- og kroppens hvile. Jeg har tatt vare på dem siden jeg leste dem første gang i 1994 - altså for 29 år siden. 

"Sabbatshvile, dager der du intet finner. Hold deg hjemme hos deg selv, gå ikke ut for å lete. Du har allerede samlet nok. I dag søker Herren deg, og finner deg lettest når du hviler."

Dette er radikalt.

Ordene til Malm minner meg om salmistens ord i Salme 127,2: "Forgjeves står dere tidlig opp, setter dere sent ned, eter slitets brød. Det samme gir han sin venn mens han sover."

Du skal ikke ha dårlig samvittighet om du har noen gode late sommerdager, Herren Jesus ba disiplene sine om å komme avsides med Ham for å hvile. Da sto de midt oppe i tjenesten sammen med Ham.

Ingen kommentarer: