onsdag, april 25, 2007

Forbønnens tjeneste som lykkes





Jeg holder på å lese en biografi om Bedende-Hyde, og er blitt veldig inspirert igjen av hans liv som forbeder. Mens John Hyde, som var hans opprinnelige navn, gikk på et teologisk seminar, fikk han kall til å reise til India som misjonær. Jesu ord i Matt 9,37-38 ble på en spesiell måte levende for ham, mens han studerte på denne skolen: "Da sa han til disiplene sine: Høsten er stor, men arbeiderne få. Be derfor høstens herre sende ut arbeidere for å høste inn grøden hans." John Hyde tok for seg alle medstudentene sine, og snakket inderlig om Guds hjerte for de fortapte med dem, samtidig som han førte dem opp på bønnelisten sin. Av 46 studenter som ble uteksaminert i 1892, dro 26 av dem ut i misjonens tjeneste til misjonsfelt utenfor USA! En av disse studentene, Lee, dro til Korea. I løpet av 36 års tjeneste der, grunnla han 67 menigheter! Noen kalte John Hyde "mannen som aldri sover". Andre kalte ham "Bønnens apostel", men de fleste kjenner ham som Bedende Hyde. Å se ham i bønn i 36 dager og netter, eller være sammen med ham i bønnevaker for 10 dager i ett strekk, forandret de menneskene som opplevde dette for alltid. Bedende-Hyde visste at bønnens tjeneste er den aller viktigste tjenesten vi kan hengi oss til. Det er først og fremst her slaget om mennekenes sjeler står. Jeg ble så inspirert av Steve Ligthles mor, nå 96, som hadde bedt for sin familie i alle år. Nå hadde 86 av 100 familiemedlemmer funnet Jesus som deres Messias! Flere av disse jødene hadde gjort opprør da Steve ble en kristen, men de kunne ikke motstå denne kvinnens bønner. Og Steve's mor fortsetter å be, og det ville ikke forundre meg om alle 100 familiemedlemmene ble frelst. John Wimber hadde 100 ufrelste mennesker på bønnelista si. Nesten alle av dem ble frelst i hans levetid, de siste i begravelsen! La oss storme Nådens trone for våre kjære. "La oss derfor frimodig tre fram for nådens trone, så vi kan finne barmhjertighet og nåde til hjelp i rette tid." (Hebr 4,16)

Ingen kommentarer: