søndag, april 08, 2007

KRISTUS ER OPPSTANDEN!


I dag hilser vi hverandre med dette triumferende: KRISTUS ER OPPSTANDEN! De som kjenner meg godt vet at salmen "Deg være ære", er min favorittsalme. Den sammen med: "Å salige stund uten like." Begge gir oss et sterkt innblikk i dette fantastiske budskapet om Jesu seierrike oppstandelse. "Han er ikke lenger i graven, hvor bleknet i døden han lå; jeg levende så ham i haven, og aldri så skjønn jeg ham så. Jeg levende så ham i haven, og aldri så skjønn jeg han så." Den salmen er ekstra sterk å synge når man vandrer rundt i Gravhagen i Jerusalem. Til høsten skal jeg dit igjen, sammen med gode venner. Det er en egen fredens atmosfære der, et eget Gudsnærvær. Jeg vil gjerne dele med bloggens lesere noe Hippolytos fra Rom, skrev. Han var en prest som opponerte mot paven, ble forfulgt og landsforvist til Sardinia, hvor han døde i år 235. Han har skrevet om påsken som den himmelske gledesdansen:

Det er påske,
det er Herrens påske, roper Ånden.
Ikke en minnehøytid
med den påske som er Guds virkelighet nå.
Det uttømte blodet er et tegn
på den sannhet som både er og skal komme.
Det er det første tegn Ånden gav.
"Når jeg ser blodet, skal jeg gå forbi."
Og Du, Jesus, har bevart oss
fra en ulykke uten grenser,
Du har bredt ut en fars armer,
Du har gitt oss tilflukt under Dine vinger,
Du har uttømt Guds blod på jorden
for å bekrefte pakten
med dem Du elsker.
Du har vendt den bort fra oss
og gitt oss Din forsoning
som er fra Gud.

Du er ensom blant de ensomme
og alt i alle.
Din ånd har sitt hjem i himmelen
og Din sjel i paradiset, -
men Ditt blod tilhører jorden.
O himmelske gledesdans! O Åndens fest! O Guds påske
som senkes ned til jorden fra himmelen
og som igjen stiger fra jorden og opp til himmelen,
høytid da all skapningen møtes og fornyes!

O grenseløse glede, gjestebud for alle;
dødens skygger er jaget vekk
og livet gis til alle,
himmelens porter er åpnet,
Gud er blitt menneske
for at mennesker skal bli som Ham.
Han har brutt
dødsrikets lenker,
døde har stått opp
som en Guds forsikring til jorden
om at løftene er gått i oppfyllelse.
Og sangene er kommet tilbake til jorden.

O Guds påske, himmelens Gud har gitt oss
sin kostbare gave -
enhet i Ånden.
Den veldige bryllupssalen
er fylt av gjester,
alle har bryllupsklær,
ingen er satt utenfor.
O påske, uforlignelige lys,
strålende bryllupsfølge!
Lampene skal aldri slukne
nådens ild brenner med en evig flamme
hos alle -
i kropp og sjel -
og det er Kristi olje
som gir den næring.

Vi ber Deg Kristus, vår Gud og Konge,
bre Dine mektige hender
ut over Din kirke
og over Ditt folk, som alltid skal tilhøre Deg.
Forsvar det, bevar det,
strid deres strid
og lamslå deres fiender,
løft Din seiersfane over oss!
Ingen skal mere behøve å sørge
over sin fattigdom,
himmelriket står åpent for alle,
ingen skal mer behøve å gråte
over sine synder,
tilgivelsens lys er steget opp fra graven;
ingen skal mere behøve å frykte døden,
Herrens død har gjort oss frie.

Kristus har stått opp
og døden er beseiret.
Kristus har stått opp
og ondskapens makter er overvunnet.
Kristus har stått opp og engelene jubler.
Kristus har stått opp
og alle døde skal forlate sine graver.
Ja, Kristus har stått opp fra de døde
som førstegrøden av dem som er sovnet inn.
Ham tilhører all ære og makt
gjennom alle tider.

Ingen kommentarer: