fredag, september 30, 2011

Lov Jesu namn og herredom

Allerede før jeg hadde våknet skikkelig i dag tidlig, var det en sang på mine lepper. Jeg våkner av at jeg synger:

Lov Jesu namn og herredom,
høgenglar i hans slott!
ber krona fram med hyllings ljom,
og kron han, kron han,
kron han, kron han allheims drott!

Forunderlig!

De siste dagene har jeg vært i en slags "lovsangs-modus", hvor jeg har lengtet etter å falle ned for Herren og tilbe. Det er jo det vi en dag skal gjøre i himmelen, og som Ånden av og til fører oss inn i her på jorden. Sann tilbedelse er ikke noe vi kan skape, men gis oss som gave av Den Hellige Ånd. Og for meg var dette Guds gave på min 53 års dag.

Resten av sangen lyder slik:

Du frelste hær av Adams ætt,
løyst ut av naud og nott,
pris han som nåde gav for rett,
og kron han, kron han,
kron han, kron han allheims drott!

Kvart folk i kvar ei heimsens bygd
her under soltjeld blått,
gjev han åleine herrehøgd,
og kron han, kron han,
kron han, kron han allheims drott!

Ja, gjev me med Guds kvite hær
av all vår hug og hått
syng songen ny for Herren kjær
for Jesus, Jesus,
Jesus,Jesus allheims drott!

Ingen kommentarer: