fredag, april 20, 2012

Autentisk tro eller kristendom på glanset papir

Jeg blir stadig grepet av dette bildet, som jeg har fått av en venn av meg. Det viser pave Shenouda III, ikke så lang tid før han døde. Bildet er tatt på sykehuset, mens han får surstofftilførsel. Det viser en Herrens trofaste tjener virksom helt til det siste. Tydelig preget av kroppslig skrøpelighet.

Det hender jeg får noen kristne blader i posten. Fargerike på glanset papir. De bildene er uten unntak av såkalt 'vellykkede' mennesker. Siste mote. Stylede. Som oser styrke, fremgang, suksess.

Da tenker jeg på apostelens ord når han skal beskrive hvordan han hadde det, når han skulle besøke storbyen Korint, og møte de hellige der:

'Jeg var hos dere i svakhet, under stor frykt og beven ...' 1.Kor 2,3

Så annerledes den glansede kristendommen. Men mye mer realistisk. Som bildet av den døende koptiske paven.

Vår tid trenger usminket kristen tro!  Glanset kristendom holder ikke livets prøve. Glanset og polert kristen tro kan begeistre, gi gode følelser, men når det virkelige livets bratte bakker møter en, har en ikke lenger pust til å ta stigningen.

Vår tid trenger autentisk tro. Den som står prøven.

Jeg øver meg fremdeles i å be: 'I Dine hender overgir jeg min ånd'.

Det er en øvelse - for jeg har lært såpass gjennom årene at jeg ikke har klart å gi slipp på alt. I dagene som har fulgt etter hjerteinfarktet har jeg forsøkt å lære å slippe tak i noen nye ting. Det er ikke lett. Igjen må jeg be:

Herre, miskunn Deg over meg.

Ingen kommentarer: