Å feire nattverd en gang i måneden er en skikk, som er helt fremmed for den nytestamentlige forsamlingen. Nattverden, eller eukaristin, ble feiret daglig blant de første kristne. "Hver dag holdt de trofast sammen på tempelplassen, og i hjemmene brøt de brødet og spiste sammen med oppriktig og hjertelig glede." (Apgj 2,46 revidert oversettelse av 2005) Vi ser også at nattverden ble feiret i forbindelse med søndagens gudstjeneste. "På den første dag i uken var vi samlet for å bryte brødet." (Apgj 20,7) Dette viser også de første kristne skriftene, som er samtidige med Det nye testamentes skrifter. Biskop Ignatius skriver i sitt brev til forsamlingen i Efesos: "Legg vinn på å komme enda oftere sammen til Guds nattverd og til lovprisning. For når dere kommer ofte sammen, blir Satans maktgjerninger tilintetgjort, og hans ødeleggende påvirkning brytes ned gjennom deres samstemmighet i troen. Ingen ting er bedre enn en fred som gjør ende på enhver krig i himmelen og på jorden." (v.13) Justin Martyr, død 165 e.Kr, beskriver i sitt forsvar av de kristne, til den romerske keiseren Antonius Pius, og da nevner han nattverden. "På den dagen som kalles solens dag, samles vi alle fra byene og landsbygden. Vi leser fra apostlenes erindringer og profetenes skrifter så langt tiden strekker til. Når foreleseren har sluttet, holder forstanderen en appell og oppfordrer ivrig til å etterfølge disse skjønne ordene. Deretter reiser vi oss alle sammen og ber, og når vi som sagt har avsluttet bønnen, bæres det frem brød, vin og vann. Forstanderen frembærer etter evne bønner og takksigelser, og folket stemmer i med 'amen'. Så deles de velsignede gavene ut og tas imot av hver og en, og til dem som ikke er til stede, sendes de ut av diakonene. (Justinius Martyrenes Apologi, Svenskt Patristiskt Bibliotek, nr 1, side 78). Nattverden stod med andre ord i sentrum helt fra begynnelsen av.
Jeg er vært i en tradisjon hvor det er vært lagt vekt på at nattverden kun er et minnemåltid. Dette får jeg ikke lenger til å stemme med Guds ord. For meg er det blitt helt avgjørende at Jesus selv sier, når Han innstifter dette måltidet: "Mens de nå holdt måltid, tok Jesus et brød, takket, velsignet og brøt det, gav disiplene og sa: Ta, et! DETTE ER MITT LEGEME. Og han tok en kalk, takket, gav dem og sa: Drikk av den alle. For DETTE ER MITT BLOD, den nye pakts blod, som utgytes for mange til syndernes forlatelse."
Jeg skal komme nærmere inn på dette, i de kommende artiklene om eukaristin eller nattverden, men vil bare gi til kjenne her og nå at jeg tror på Jesu virkelige nærvær i nattverden, det som med et teologisk uttrykk kalles realpresens. Dette var det ingen diskusjon eller tvil om i den første menighet. For å sitere Justin Martyr igjen: "Siden dette brød og denne vin har blitt eukaristi (takksigelse), kaller vi denne føde eukaristi, og ingen kan ta del i den såfremt han ikke tror at det vi underviser er sant, har tatt imot dåpen til syndernes forlatelse og gjenfødelse og lever i å holde det Kristus har lært. For det er ikke som vanlig brød og vanlig drikke vi tar imot dette, men som Jesus Kristus, vår Frelser, ... så har vi lært oss at brødet som er velsignet gjennom Hans Ords bønn... er det kjøtt og blod av den Jesus som ble gjort til kjøtt." (Justinius Martyrenes Apologi 66,2) Det er først på 1500 tallet - i deler av den reformatoriske bevegelsen at det settes spørsmålstegn ved dette, og for alvor fra 1700 tallet, under Opplysningstiden, da fornuftstroen var herskende.
Dagens bilde viser Jesus og Emmausvandrerne. Det var først da Jesus brøt brødet at de kjente Ham igjen. Dette forhold skal vi komme tilbake til senere. Jeg synes det er særdeles interessant. Det viser med tydelighet at nattverden var noe mer enn et minnemåltid.
6 kommentarer:
"I hjemmene brøt de brødet"
- Betyr dette at kristne familier kan eller bør feire nattverd i sine private hjem, i tillegg til nattverd i menighetssammenheng?
Ordet for hjem som er brukt her i Apgj 2,46 er det greske ordet "kat'oikon", i betydningen "fra hus til hus", og betegner det stedet hvor de kristne møtes. Meningen her er ikke at hver disippel brøt brødet i sitt eget hus, men i det huset hvor de kristne sammenkomstene ble holdt. Eukaristin er jo et felles måltid for hele Kristi legeme. Når vi leser: "nøt de sin mat", så peker dette hen på det kristne kjærlighetsmåltidet, agape, som var en integrert del av eukaristi feiringen. Det er mye vi har mistet underveis! Når de kristne kom sammen på Herrens dag, søndagen, feiret de både agapemåltidet - måltidsfellesskapet og eukaristin. Apgj 20,7 og 11 viser at dette var en vanlig praksis i den første menighet: "På den første dag i uken var vi samlet for å bryte brødet. Paulus holdt da samtaler med dem, for han skulle fare derfra neste dag... Så gikk vi opp igjen og brøt brødet og spiste.."
Sitatet fra Justin Martyreren: "På den dagen som kalles solens dag, samles vi alle fra byene og landsbygden. Vi leser fra apostlenes erindringer og profetenes skrifter så langt tiden strekker til. Når foreleseren har sluttet, holder forstanderen en appell og oppfordrer ivrig til å etterfølge disse skjønne ordene. Deretter reiser vi oss alle sammen og ber, og når vi som sagt har avsluttet bønnen, bæres det frem brød, vin og vann. Forstanderen frembærer etter evne bønner og takksigelser, og folket stemmer i med 'amen'. Så deles de velsignede gavene ut og tas imot av hver og en, og til dem som ikke er til stede, sendes de ut av diakonene," er det tidligste vitnesbyrdet vi har for hvordan de første kristne feiret sin gudstjeneste. Vi skriver tidlig 100-tall, så dette er rett etter apostlenes død, så nærmere kan vi ikke komme originalen.
Det er mulig jeg er litt treg, men jeg kan ikke se at du svarer helt konkret på spørsmålet til "leif erik".
Kan f.eks. ektepar som sitter hjemme over en åpen Bibel ta nattverd sammen?
Eller jeg har felleskap med noen venner fra menigheten og vi ber og leser Bibelen. Kan vi ha nattverd sammen?
I mitt svar skrev jeg: "Meningen her er ikke at hver disippel brøt brødet i sitt eget hus, men i det huset hvor de kristne sammenkomstene ble holdt. Eukaristin er jo et felles måltid for hele Kristi legeme." Dermed har jeg sagt at nattverdfeiringen hører hjemme i gudstjenestefellesskapet. I Didachè eller De 12 apostlers lære heter det: "På Herrens søndag skal dere komme sammen og bryte brød og holde takkebønn etter at dere først har bekjent deres synder, slik at deres offer kan være rent." (v14) På morgendagens blogg vil jeg skrive litt mer om eukaristin som forsanlingens sakrament.
når det her stend at dei "braut braudet" var det ikkje snakk om det som me kallar "nattverd". Det var heilt ålmenne samnøyter - fellesskapsmåltid.
Se svar under det jeg har skrevet om Eukaristin del II
Legg inn en kommentar