fredag, april 25, 2014

Kjenner vi noen fattige?

Jeg leste noe Shane Claiborne (bildet), har sagt og som fikk meg til å gjøre meg noen tanker i dag:

'Jeg spurte en gang noen som hevdet at de var 'sterke etterfølgere av Jesus', hvorvidt Jesus tilbrakte tid med fattige mennesker. Omtrent 80 prosent av dem svarte 'ja' på det spørsmålet.

Senere i spørreundersøkelsen snek jeg inn et spørsmål. Jeg spurte den samme gruppen med 'sterke Jesus etterfølgere' hvorvidt de tilbrakte tid sammen med fattige, og mindre enn to prosent av dem svarte 'ja' på det spørsmålet. 

Jeg lærte virkelig en lekse: Vi kan beundre og tilbe Jesus uten å gjøre det Han gjorde. Vi kan applaudere det kan preket og sto for uten å bry oss om de samme tingene. Vi kan beundre Hans kors, uten å ta opp vårt. 

Jeg så plutselig at den store tragedien for kirken er ikke rike kristne som ikke bryr seg om de fattige, men rike kristne som ikke kjenner noen fattige'.

Ingen kommentarer: