I noen artikler har jeg beskrevet synet på nattverden blant anabaptistene på 1500-tallet. Spørsmålet noen stiller seg er om anabaptister finnes idag? Svaret er ja, og det er ingen liten gruppe heller. Det finnes tusenvis av dem under forskjellige navn. Mennonitter er en del av de som har røtter i den anabaptistiske bevegelsen. Mennonittkirken er et stort trossamfunn i USA, som er sterkt engasjert i misjons- og fredsarbeid i mange land. En annen gren av den anabaptistiske bevegelsen er Hutterianerne, og den bevegelsen jeg selv har hatt kontakt med siden 1970-tallet: Bruderhof. Vi har fortsatt god kontakt med en av kommunitetene i England, blant annet gjennom korrespondanse med flere av medlemmene der. Det var også meningen at min sønn og jeg skulle bo i en av bofellesskapene deres i England i fjor sommer, men av ulike årsaker ble ikke det noe av. Men la meg presentere for deg Bruderhof-fellesskapet. Bruderhof ble grunnlagt i Tyskland i 1920 av Eberhard og Emmy Arnold. Eberhard studerte da teologi og filosofi. Han kom fra en velstående familie hvor det var mange professorer i teologi og kirkehistorie. De fleste av dem med luthersk eller reformert bakgrunn. 16 år gammel får han et radikalt møte med Jesus, etter å ha truffet en ung prest som arbeidet blant den fattige arbeiderklassen og startet i en bibelstudiegruppe denne presten ledet. Eberhard ble så fascinert av evangeliene, og særlig bergprekenen, og den første kristne menighet, at han ville leve dette ut i eget liv. Han stiftet også bekjentskap med anabaptistenes historie fra 1500-tallet, og ble veldig fascinert av den. Som et resultat av dette grunnla han senere Bruderhof-fellesskapet i et leid hus i Sannerz i Tyskland. Bruderhof betyr: et sted for brødre. De følger praksisen til den første menighet i Jerusalem hvis medlemmer, i følge Apostlenes gjerninger "holdt sammen og hadde alt felles." (Apgj 2,44). Medlemmene av Bruderhof lever i eiendomsfellesskap, har ingen private kontoer, men alt som de tjener går inn i fellesskapets kasse. Den apostoliske trosbekjennelsen og de 12 apostlers lære (Didache) utgjør trosgrunnlaget deres. Etter at de hadde vokst ut av det leide huset i Sannerz, flyttet de til fjellområdet Rhön, ikke så langt unna. Sort/hvitt bildet på bloggen er hentet derfra. Det var mens han oppholdt seg der, at Eberhard Arnold oppdaget at Hutterianerne, fremdeles eksisterte i USA. Hutterianerne utgjorde en stor del av den anabaptistiske bevegelsen på 1500-tallet. Det ble til at Eberhard Arnold reiste til USA i 1930, og ble så ordinert pastor blant dem. Etter nazismens fremvekst i Tyskland, flyttet Bruderhof barna og ungdommene sine til Liechtenstein. Det skjedde i 1934 etter at medlemmene hadde nektet å la seg verve i den tyske hær, og heller ikke ønsket at deres barn skulle oppdras av nasjonalsosialistiske lærere. Dette fellesskapet ble kjent som Alm Bruderhof. Etter fortsatt sterkt press fra de nazistiske myndighetene flyttet enkelte medlemmer av Bruderhof til England i 1936. 14. april 1937 ble Rhön-fellesskapet omringet av det tyske sikkerhetspolitiet, som konfiskerte eiendommen og gav de gjenværende Bruderhof medlemmene 48 timer på å forsvinne fra landet. I 1938 ble alle Bruderhof medlemmene gjenforent i England. I England vokste de til 350 medlemmer, i det mange engelskmenn sluttet seg til på grunn av Bruderhofs fokusering på antimilitarisme og fredsarbeid. Allerede før utbruddet av 2.verdenskrig ble fellesskapets tyske medlemmer utsatt for rykter og økonomisk boikott av engelskmennene. Det ble stilt krav om at de tyske medlemmene skulle interneres, eller forlate England som gruppe. Medlemmene av Bruderhof bestemte seg for å forlate England, og så seg om etter et sted hvor de kunne bosette seg utenlands. Det eneste landet som ville ta imot dem var Paraguay. Dette var det eneste landet på den tiden som ville akseptere en pasifistisk gruppe med blandede nasjonaliteter.
Tre bosetninger i Paraguay
Det første året i Paraguy grunnla Bruderhof tre bosetninger. De bygget også sykehus for sine medlemmer og for lokalbefolkningen. Som det eneste sykehuset i området, ble tusenvis av mennesker de neste 20 årene behandlet der. På slutten av 1960-tallet hadde Bruderhof-fellesskapet i Paraguay vokst til rundt 700 medlemmer. I 1954 grunnla Bruderhof det som er blitt kjent som Woodcrest Bruderhof nær Rifton i New York, USA. Dette kom som respons på de mange besøkende fra USA til fellesskapet i Paraguay. Hundrevis av nye medlemmer kom til, ikke minst fra lignende grupper andre steder i USA. På denne tiden, under ledelse av Heinrich Arnold, satte Bruderhof bevegelsen et nytt fokus på Jesu undervisning i evangeliene, og på den første menighets liv og praksis. Det ble også et nytt fokus på det hans far, Eberhard Arnhold, hadde skrevet. Nye kommuniteter ble grunnlagt i Pennsylvania og Connecticut. Det nye fokuset på Jesu undervisning og den første menighets liv og praksis, skapte spenninger, ikke minst i Paraguay. Der hadde det nemlig lenge vært en tendens til å fokusere på humanistiske prinsipper. Resultatet var at ca 100 medlemmer forlot Bruderhof, men flere av dem vendte tilbake til fellesskapet etter en tid. The Forest River colony som tilhører Schmiedeleut Hutterianerne i Nord Dakota inviterte på denne tiden Bruderhof til å slå seg sammen med dem, og 36 medlemmer flyttet til Nord-Dakota. Spenninger oppstod i forbindelse med dette, fordi Bruderhof-fellesskapet ikke følger alle de gamle reglene som har fulgt Hutterianerne siden 1500-tallet. Ulike forhold, har ført til at Bruderhof-fellesskapet er blitt ekskludert, for så å bli tatt inn igjen i Hutterianer-fellesskapet. Det som ser ut til å være et endelig brudd kom i 1995. Årsakene til dette var flere, blant annet at Bruderhof engasjerte seg sterkt i samfunnsdebatten i USA, hvor de har gått sterkt ut mot dødsstraff. I følge Hutterianerne, som mer eller mindre har trukket seg tilbake og lever et slags "utenfor" liv, ble dette for mye. De likte også dårlig musikkstilen til Bruderhof, som ble for moderne.
Bruderhof i dag
I 2002 ble den gamle eiendommen i Sannertz kjøpt tilbake. Det finnes Bruderhof-fellesskap i England, USA og Australia, i tillegg altså til Tyskland. Alt i alt teller medlemmene mer enn 2500. Det største bofellesskapet har over 400 medlemmer, det minste mindre enn 20. Livet i fellesskapene er bygget rundt familien, selv om det også er mange enslige som er med. Ingen av deres eldre medlemmer sendes på gamlehjem, men får pleie og stell i fellesskapet så lenge de lever. I bofellesskapene finnes også barnehage, skole, felles kjøkken, vaskeri, og ulike arbeidsplasser. Bruderhof fellesskapet har også utgitt mange bøker om anabaptistenes historie, ulike teologiske emner, fredsarbeid og om den første menighets liv og lære. Fargebildet er fra et av dagens Bruderhof fellesskap.
2 kommentarer:
Hvis du tar turen innom http://www.baptistene.info og klikker på Aktuelle Baptist-Nyheter litt nede på siden, så har pastor Ulf Magne Løvdahl lagt ut en informativ artikkel med noe av det samme stoffet jeg har skrevet, men som utdyper den m.h.t de ulike baptistiske sammenhengene som har røtter i anabaptismen. Anbefales å lese!
Glemte å si at hvis du går til mine Links, og klikker på Endetid, så vil du på denne siden finne en direkte kobling til baptistene.info
Legg inn en kommentar