torsdag, august 07, 2008

Å bære frem påkallelser, del 1


Fra sykesengen har jeg ikke orket å lese så mye. Det ble mest Salmer fra min lille lommebibel, og noen linjer i en bok jeg leser om bysantinsk historie. Men i smertetåka tenkte jeg mye på et ord fra 1.Tim 2,2: "Jeg formaner dere framfor alt til å bære fram bønn og påkallelse, forbønn og takk for alle mennesker....."
Det var ordene "bære fram ... påkallelse ..," som jeg lå og mediterte på. Bønn kan være så mye, og blant annet dette: påkallelse. Jeg husket ord som: "Kall på meg på nødens dag, og jeg skal utfri deg," og "hver den som påkaller Herrens navn skal bli frelst ..."
Hvem er det vi kaller på? Det er Herren, himmelens og jordens skaper. Han som har all makt i himmel og på jord. Når man ligger der ganske alene, både forut og etter en operasjon, er det så mange ting man tenker på. En ting er sikkert: Man føler seg liten, og verden er så stor, så stor. Men èn er større! Og om Ham leser vi: "Men i alt dette vinner vi mer enn seier ved ham som elsket oss. For jeg er viss på at verken død eller liv, verken engler eller krefter, verken det som nå er, eller det som kommer, eller noen makt, verken det som er i det høye eller i det dype, eller noen annen skapning, skal kunne skille oss fra Guds kjærlighet i i Kristus Jesus, vår Herre." (Rom 8,37-39) Det skaper trygghet. Legg merke til hva apostelen skriver: "i Kristus Jesus". Jeg elsker de ordene. Det er Kristus som har gjort dette mulig, derfor er det også Hans navn, navnet over alle andre navn, jeg påkaller.
Jeg gjorde det ved å gjenta Jesusbønnen: "Herre Jesus Kristus, Guds Sønn, forbarm deg over meg." Fader Lev Gilet, han som har skrevet flere bøker under pseudonymet: En munk fra Østkirken, skriver om Jesusbønnen, at den kan gjøres så enkel som bare å be navnet Jesus. Og gjenta det, og gjenta det. Det er påkallelse. I det navnet innebefattes alle Guds velsignelser, alle! Det ble til velsignelse for meg i sykesengen på Feiring. Derfor skriver jeg: All ære til Kristi navn, det underfulle.

8 kommentarer:

Anonym sa...

"Ved Jesu så har Bjørn Olav Hansen fått legedom", sier jeg i det jeg tar rundt en ny perle på bønnekjedet mitt. Bønnekjede/bønnesnor var en god pedagogisk idè.

Godt å se at du har kommet hjem igjen.

Fortsatt God Bedring!

Hilsen xxx

Anonym sa...

Prisat vare Herren,för att du är hemma igen BjornOlav!
Jag bad i min bön att Jesus skulle stå vid läkarens sida.Och jag vet att han gjorde det.
Min lilla Ellen bad också för dej.
Så bjornOlav så gott att ha dej hemma igen!
Guds välsignelse!
Karin

Fars Datter sa...

Hei! Jeg kom over din blogg ved en tilfeldighet her om dagen,... så jeg kjenner ikke til bakgrunnshistorien for ditt sykehusopphold. Men jeg vil ønske deg riktig god bedring!
Og så må jeg få si at jeg synes du har en fantastisk blogg. Givende og interessant på mange måter! (Mye av det du deler er nytt for meg, - så det er spennende! Har du skrevet noe innlegg om Jesusbønnen og bønnesnora tidligere - kunne tenkt meg å høre litt mer om hva det er?) Har lagt opp link fra min blogg til din. Håper det er greit!? :o) Gleder meg til å komme ofte tilbake og lese og lære! :o)
Gud velsigne deg, og gi deg rask og god helbred! :o)
mvh,
elisabeth :o)

Bjørn Olav sa...

Takk xxx for gode ønsker og bibelord. Jeg har skrevet om Jesusbønnen tidligere på bloggen, men det var før jeg begynte å bruke et stikkordregister (etiketter). Husker ikke når, men jeg skal forsøke å lete dem frem igjen. Jeg kommer til å skrive om Jesusbønnen ganske snart på bloggen, du vil blant annet finne noe om den i forbindelse med denne serien på "Å bære frem påkallesler." Jeg har også skrevet om den i begge mine bøker om bønn, som du finner en presentasjon av på www.frihet.no Se under bøker om bønn.

Bjørn Olav sa...

Ja, Karin, det er godt å være hjemme igjen. Jeg er veldig sliten. Jeg gikk 100 meter med min sønn i dag, for å få litt frisk luft og trening. Det var absolutt nok!

Takk for forbønn. Kan du hilse bønnevennene dine fra meg også? Og gi lille Ellen en klem? Og si tusen takk!

Bjørn Olav sa...

Kjære nye bloggkommentator. Takk for gode ønsker, og velkommen til denne bloggen.Gjerne med kommentarer! Jeg kunne jo ikke styre min nysgjerrighet, så jeg kikket innom din også. Eller rettere sagt: dine. Må gratulere deg med flotte blogger og interessante artikler. Dette er definitivt blogger jeg kommer til å stikke innom mange ganger! Fin musikk var det også.

Jens Thoresen sa...

Er glad for at det så langt har gått bra med deg. Må du få oppleva framgang frå dag til dag til du kjenner det heilt sterk igjen.

Som sanne kristne er me "folket som påkallar Herren!" Me lever i dette. Det er, trur eg, sjølve definisjonen på det å vera kristen. Jesu namn er alltid i hjarto våre, og ofte i tankane og på leppene våre, i sorg som i glede, og når det bryt på slik som det har gjort hos deg no, så blir Herrens namn ei borg du set di lit til.

God bedring.

Jens

Fars Datter sa...

Hei Igjen!
Takk for tips om bøkene dine! Skal se nærmere på dem! :o) Og takk for gode ord om bloggene mine. (Skulle ønske jeg hadde mer tid til å oppdatere dem oftere, - men nye innlegg kommer med gjevne og ugjevne mellomrom!)
Ville slå til med et lite tips til deg her. (Selv om du kanskje allerede vet det, - og og ikke finner det så interessant!? :o) Men i tilfelle:
Er du klar over at du kan legge opp en "liste" over etiketter på siden i bloggen din? Slik at vi andre kan gå dit og klikke på det temaet som vi leter etter? Da slipper du å lete selv også. Her er framgangsmåten:
"Tilpass",
"Utforming",
"Legg til sideelement",
og i boksen som plopper opp velger du "Etiketter".
Og VIPS så har du en liste på bloggen din med alle etikettene/stikkordene - som vi alle kan få glede og nytte av.
Ha en velsignet dag!