tirsdag, august 12, 2008

Iransk husmenighetsleder og hans kone død etter politi-raid


I følge rapporter fra Farsi Christian News Network døde et eldre ektepar, Abbas Amiri og hans kone, Sakineh Rahnama, som en følge av at iransk politi raidet deres hjem 17. juli i år. Hjemmet deres ble brukt til samlinger for en liten menighet. Flere av de troende ble arrestert i forbindelse med husransakelsen denne dagen. Abbas Amiri ble angrepet og banket opp av noen av politimennene. Han døde av på sykehuset i byen Ishahan, den 30. juli av skadene han pådro seg under mishandlingen. Noen få dager senere, døde også hans kone. Hun ble også utsatt for mishandling. Sakineh Rahnama døde 3. august i byen Masjid-Sleiman. Lokale kristne mener hennes død skyldes både mishandlingen og ektefellens tragiske død. Da familien forsøkte å holde en minnehøytidelighet i Amirs hjem, fikk de beskjed av iranske myndigheter at de ikke hadde tillatelse til dette. Heller ikke å holde noen begravelse, og ble bedt om øyeblikkelig å forlate byen. Når Rahnamas sønn forsøkte å argumentere mot dette, ble han slått og sparket av politiet. 4. august ble derfor liket av Sakineh Rahnama ført til stedet hvor hennes mann lå begravet, og ble gravlagt der. Familie og venner var til stede. Be for ekteparets sønn og resten av familien, og la oss huske disse modige kristne som møtes i hjemmene for å tilbe Herren, til tross for at det er svært farlig.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg håper at flere og flere for øynene opp for den forfulgte kirke og står med dem i bønn.

Stener

Anonym sa...

Jeg håper at det er OK at jeg har limt inn dette dagenmagazinet.no:


"Den kinesiske huskyrkjelydsleiaren Hua Huiqi har rømt frå fangenskap etter at han sundag vart kidnappa av hemmelege agentar.


DagenMagazinet skreiv tysdag om den kinesiske pastoren Hua Huiqi, som vart kidnappa av hemmelege agentar medan han var på veg til ei kyrkje i Beijing der George W. Bush var på vitjing. Tysdag kunne AP melda om at Hua Huiqi hadde greidd å rømma.

Politifolk sto bak
Måndag hadde Hua tatt direkte kontakt med ei menneskerettsgruppe, Human Rights in China, i form av eit brev som beskreiv situasjonen hans. Hua skreiv at han hadde vorte pågripen av «mellom sju og åtte offiserar i sivil som slo meg og drog meg og bror min Hua Huilin inn i to ulike bilar», fortalte menneskerettsgruppa.
– Dei spurte meg kvifor eg skulle til kyrkja, og trua meg. Dei sa at eg ikkje hadde lov å gå dit sidan president Bush var der. Viss du prøver å gå igjen, vil me knusa beina dine, skreiv Hua.

Tør ikkje reisa heim
– Etter fire eller fem timar, når eg såg at dei som passa på meg hadde sovna, så rømte eg. Men eg tør ikkje å reisa heim.
Den kinesiske politiet nekta for å ha noko med Hua Huiqis kidnapping å gjera. Likevel kunne Hua Huilin fortelja at han hadde fått fleire telefonar frå offiserar som ville vita kvar broren opphaldt seg.
– Eg har ikkje høyrt frå han. Me har venta her og er svært redde, sa Hua til AP. – Far min spør heile tida kvar han er, og eg må seia at eg ikkje veit.
Dei kinesiske styresmaktene har gått hardt til verks mot aktivistar og ikkje-godkjente kyrkjelydar før og under OL, for å knebla kritikk og protestar. Mange er forflytta til fjerntliggjande oppbevaringsplassar".

La oss også huske på Hua Huilin i våre bønner.

Stener

Jens Thoresen sa...

Lenge var det stille om dei kristne i Iran. Men etter at landet i vår vedtok nye og mykje strengar antikonverteringslover, har forfylginga eskalert. Noreg har gjennom Statoil sterke økonomiske interesser i Iran, og samarbeider gladeleg med mullahregimet og president Amadinejad, som er eit lite horn som talar store ord mot Gud og hans folk. Medan andre land boikottar Iran økonomisk, er Noreg inne og halar ut det me kan av pengar. Slik er det når me har ein sosialistisk stat som er den suverent største aktøren på børsen. Ein rar kombinasjon.
Av nemnde grunnar kan det vera vanskeleg for kristne iranarar i Noreg å få asyl. Noreg kan ikkje gå for langt i sin kritikk av ein lønsam samarbeidspartnar. Me har no to familiar i Kristkyrkja på Stord som me jobbar for med tanke på rett til opphald. Be om at UDI og UNE må få nåde til å sjå og døma rett utan å la skjulte irrelevante grunnar telja med i vurderingane.

Jens

Bjørn Olav sa...

Takk Stener, for at du bringer dette fram. Jeg vil gjerne fokusere på forfulgte kristne på denne bloggen, så om du eller andre finner relevant stoff så er det bare å legge det inn som kommentarer. Fint at du/dere oppgir kilde, som i dette tilfelle. Jeg har vurdert å opprette en egen blogg kun for dette formål. Vi får se hva det blir til.

Vi tar gjerne denne kineseren med i våre bønner.

Bjørn Olav sa...

Takk, Jens, for mer bakgrunn på martyrkirken i Iran. Vi føyer også til de to iranske familiene på bønnelista vår, med tilhold på Stord. I løpet av dagen eller morgendagen kommer en presentasjon av menigheten du er pastor for på bloggen her.