søndag, august 17, 2008

Siste fra Lakeland: Bentley avslørt for seksuell umoral med kvinnelig medarbeider


Fresh Fire Ministries - Todd Bentleys organisasjon går nå offentlig ut med en melding hvor de bekjentgjør at Todd Bentley har levd i et seksuelt forhold til en av sine nærmeste kvinnelige medarbeidere:
“We wish to acknowledge, however, that since our last statement from the Fresh Fire Board of Directors, we have discovered new information revealing that Todd Bentley has entered into an unhealthy relationship on an emotional level with a female member of his staff. In light of this new information and in consultation with his leaders and advisors, Todd Bentley has agreed to step down from his position on the Board of Directors and to refrain from all public ministry for a season to receive counsel in his personal life.”
Det var fra før kjent at Bentley og hans kone har tatt ut separasjon, men den gangen ble det understreket at det ikke skyldes umoralske forhold. Nå viser det seg at det ikke er sant, men at Bentley har levd et dobbeltliv.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Det er nok en del kristne ledere som får et forklaringproblem etter dette.Hvordan kunne Stacey Cambell komme med en så sterk "profeti" over Todd Bentleys liv.Hvordan kunne Peter Wagner gå god for dette med sitt "apostoliske råd".
Johannes

Roy-Olav sa...

Hei Bjørn Olav og Guds fred til deg og dine. Litt vanskelig å kommenter her nå for tiden, men jeg følger med. Du er en stor velsignelse i denne bloggverdenen...

Triste nyheter dette, men det var vel ingen bombe - man hadde likson ventet dette...

Noe helt annet: Jeg mener å huske at du skrev for ikke lenge siden at du nå leste om Det bysantinske riket. Det er ett av mine favorittemaer, og jeg vil i den sammenheng anbefale deg en link med bysantinsk historie i mp3-format. En fantastisk interessant serie. Linken er: http://www.anders.com/lectures/ lars_brownworth/12_byzantine_rulers/

Kos deg ;-))

Anonym sa...

Björn Olav:
Hvordan kan jeg komme i kontakt med deg via mail? Jeg må snakke med deg om en del ting og trenger din hjelp. Det handler om intervjuet jeg skal gjøre med Åge.

Vær velsignet broder!

Bjørn Olav sa...

Skriv til meg på:
bolahans@online.no

Bjørn Olav sa...

Roy-Olav

Hjertelig tusen takk for tipset. Jeg skal kaste meg over det med det samme! :-)

Jens Thoresen sa...

Dette var meir enn ille. Her vert Guds namn enno ein gong vanæra av eit menneske som har vorte plassert over all kritisk prøving. Korleis kan dette berre henda gong etter gong? Kor lang tid skal det ta før Guds kyrkje når fram til manns mogning? Det er ein sørgeleg affære.
Eg har ikkje følgt så mykje med i kva som har hendt i Lakeland, men kan me ut frå det faktum at Bentley har levd i synd konkludera med at alt som hendt der borte er menneskeverk eller det som verre er? Ikkje isolert, slik eg ser det. Gud har mange gonger verka gjennom sprukne kar. Me må ikkje gløyma at David dreiv hor, laug og myrda før han vart avslørt av Herrens profet. Men han fekk oppreising og fornya tillit. Det må vera ein veg for Bentley også om han vil venda om og gjera offentleg bot. Då kan dette snu seg rett veg for mange. Men alle dei apostlane og profetane som har applaudert utan å sjå nauda denne mannen var og er i, bør gå kraftig i seg sjølv. Kanskje dei ikkje flyg så høgt og ser så klårt som dei vil ha oss til å tru.

Bjørn Olav sa...

Gud bruker ufullkomne mennesker, ellers hadde Han ikke hatt noen Han kunne bruke. Men når det gjelder David må vi heller ikke glemme at hans synd ble avslørt av en av Herrens profeter og hans synd fikk også store konsekvenser for hans eget og andres liv. Selv kom han inn i et åndelig mørke, hvor han opplevde at han var døden nær. Til slutt fridde Gud ham ut.

Geir Rune L@rsen sa...

Jeg har fra dag en sagt at dette var en falsk profet, alle tegn tyder på det og nå også hans frukter, jeg ser at noen mener at han skal bes for...og da ikke til frelse og omvendelse , men for hans tjeneste og fornyet tillit...

Nå finner jeg ingnen plasser i skriften hvor en falsk profet skal bes for iallefall ikke over hans tjeneste, det som er bibelsk er avsløring...

Slik jeg ser det har bentley drevet med helt andre ånder enn de som er fra Gud...

Hva sier skriften , ingen kan tjene to herrer ei heller Bentley...

Nå har Bentley levd med disse forførende ånder siden sin frelse i en katolsk-karismatisk menighet...kan man forvente at det blir noen anger denne gang...jeg tror ikke det, nå er det heller ikke første gang at bentley faller i en seksuell synd sist gang var 2,5 år siden...

Jeg har fått mye pepper fra spesielt karismatikerne på kristenblogg for å ha en slik innstilling til noen som har slike frukter, men da legger disse andre frukter tilgrunn enn de bibelske ...dvs opplevelser tegn under og frelse....
Når ble dette frukter?

Om man skal vurdere fruktene må hjertefruktene være det som vurderes ikke tegn og under...

For som skriften også sier...
matt.7.21 Ikke enhver som sier til meg: 'Herre, Herre!' skal komme inn i himmelriket, men den som gjør min himmelske Fars vilje. 22 Mange skal si til meg på den dagen: 'Herre, Herre! Har vi ikke profetert ved ditt navn, drevet ut onde ånder ved ditt navn og gjort mange mektige gjerninger ved ditt navn?' 23 Da skal jeg si dem rett ut: 'Jeg har aldri kjent dere. Bort fra meg, dere som gjør urett!'

Det er altså ikke den som gjør tegn og under i Jesu navn , som har frukter men den som gjør det vår herre og mester ønsker...det er en viktig og stor forskjell...

Om ikke fruktene i ens liv gir utslag i en endret adferd, er man antagelig ikke frelst...derfor sier skriften på fruktene skal du kjenne de falske profeter...

Om bentley skal bes for er det for frelse og omvendelse...og oppriktig angrende syndere får nåde, noe David er ett godt eksempel på...

Anonym sa...

Hva er vitsen med kristendom dersom ikke kristne har bedre moral enn andre?

Bentley er en dømt seksualforbryter som nå har vært utro mot kona. Likevel lar godtroende kristne han opptre som suksesspredikant.

En kan like gjerne være ateist og et moralsk menneske.