onsdag, april 01, 2009

Keltiske bønner for i dag



Jeg kom over noen keltiske bønner i går, som ble til velsignelse for meg, og som kanskje kan bli det til noen av bloggens lesere:

Velsignelse:

1:

Måtte Herrens øye hvile over deg, måtte Kristus lede din fot, måtte Ånden strømme over deg rikelig og med sine gaver.

2:

Måtte veien ligge og vente på deg. Måtte vinden alltid være i ryggen din. Måtte sola varme deg i ansiktet. Måtte regnet virke oppfriskende på deg. Måtte du gå med Gud, nå og for alltid.

3:

Velsign for meg, Herre, den jord der jeg står. Velsign for meg, Herre, den sti hvor jeg går. Velsign for meg, Herre, mitt hjertes begjær. Du som er og blir, vær alltid meg nær.

Om morgenen

La meg vandre i dag med Gud, la meg vandre i dag med Kristus, la meg vandre i dag med Ånden på min vei med den trefoldig barmhjertige! Ja, la det skje, du trefold barmhjertige!

Om kvelden

Måtte du fra det høye la Lyset over alle lys skinne inn i mitt hjerte. Måtte du, min Frelser, skrive Åndens visdom på min hjertetavle.

På reise

Alene uten andre enn deg, min Gud, legger jeg ut på reise. Hva har jeg å frykte når du er nær meg, Konge over natt og dag? I din hånd er jeg tryggere enn om det sto en hær rundt meg. (Columba)

La meg til slutt ta med denne bønnen fra det andre århundre:

Nå som soloppgangen fyller himmelen, løfter jeg blikket mot Gud i det høye.

1 kommentar:

leins sa...

En flott bønn å ta med seg på livsreisen.