onsdag, april 22, 2009

Livets brød - Jesus er den som fullt ut tilfredsstiller



I dag har disse ordene fra Evangeliet etter Johannes talt så sterkt til meg personlig:

"Våre fedre spiste manna i ørkenen, slik det står skrevet: Brød fra himmelen ga han dem å spise. Jesus svarte: Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Moses gav dere ikke brødet fra himmelen. Det er min Far som gir dere det sanne brødet fra himmelen. Guds brød er det brød som kommer ned fra himmelen og gir verden liv. Da sa de til ham: Herre, gi oss alltid dette brødet. Jesus svarte: Jeg er livets brød. Den som kommer til meg, skal ikke hungre, og den som tror på meg, skal aldri tørste." (Joh 6,31-35)

For meg taler dette om Jesus som den som tilfredsstiller, den som dekker våre mest elementære behov for livets opprettelse. For mange år siden lærte jeg gjennom den grundige bibelundervisningen til Watchman Nee at "Jesus er Guds ett og alt". Vi får problemer når vi skiller mellom det Herren Jesus gir oss og det Han er, mellom gaven og giveren. Gjør vi det, vil vårt åndelige liv lide mye under dette. For Han er nemlig den som gir oss livets brød, og Han er selv dette brødet! Gaven og giveren er èn. Kristus er Guds gave, så vel som den Herre, som gir gaven.

Til den kristne forsamlingen i Pargamon sies det:

"Den som har ører, hør hva Ånden sier til menighetene! Den som seirer, vil jeg gi av den skjulte manna." (Åp 2,17)

Denne skjulte manna er intet annet enn Jesus selv.

I dag vil jeg gjøre et dypdykk for å finne ut mer hva Herren har å si meg personlig om hvordan Han vil være Livets brød for meg. Og om hvordan jeg kan kvitte meg med surrogatene.

1 kommentar:

Anonym sa...

Takk for nydelige ord om brødet og bilde av jesus.

Å dele brødet med dem som sulter er ett fantastisk bilde både fysisk og åndelig
Mange barn legge seg sulten uten det dagelige brød er brakt dem.
Jesus ser på konservative kristene i vesten med smerte når dem brenner kornet for å holde prisen på brødet oppe i handelens tjeneste.
Han ser smerten som skaper hat og smerte i en sulten verden der vi ikke deler det dagelige brødet.
Jeg ser Jesus ta imot barna som spør han med tårer i øynene "hvorfor delte dem ikke brødet med oss da vi sultet og led" Jesus svarer "For dem kjennner ikke min kjærlighet til dem som lider" så tørker han tårene demmes og leder dem inn til seg.
Åndelig sett har du beskrevet brødet så fint med Jesus som den som er i oss som livgiveren

Venn i Jesus