mandag, september 21, 2009

Kristen friskole endelig godkjent i Sverige


Plymouthbrødrene har endelig fått en endelig godkjennelse av svenske skolemyndigheter.

Laboraskolen er en friskole i Långaryd i Småland som startet opp i 2007 med årsklassene 6-9, samt et såkalt industrigymnas. Skolen tilbyr et skolealternativ der barns- og ungdoms rett til et trygt og sikkert skolemiljø oppfylles og der verdigrunnlaget settes i sentrum. For tiden er det bare barn av foreldre som tilhører Plymouthbrødrene som går på skolen, men skolen er åpen for alle.

I en tid hvor det står en kamp om verdigrunnlaget i skolen er det flott at det finnes friskoler som ønsker å bygge på vår jødisk-kristne kulturarv. Jeg tror mange norske kristne følger Laboraskolen med interesse.

Du finner mer stoff her: http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=181325

http://www.laboraskolan.se/

12 kommentarer:

MyTwoCents - Aletheia.se sa...

Jag gläds med skolan att de fått godkänt. Svenska skolmyndigheter har annars bedrivit klappjakt på vissa friskolor.

/Daniel

Kristina sa...

Skolan ifråga är inte alls Kristen. Inte alls. Den stämmer inte med Bibelns lära om hur en verklig kristen grupp beter sig. Eller hur ? Folk använder ordet kristen i fel sammanhang ibland. Detta beror kanske på ren okunskap om hur en rätt Kristendom är. Jag tror inte ett dugg på Plymoth. Eleverna är påtvingade en hel del. Får de t.ex. fritt (UTAN kontroll från någon av sekteristerna)berätta om hur de har det både i deras skola och utanför skolan ??

Bjørn Olav sa...

Enig, Daniel. Jeg er glad for at flere kristne får muligheten til å drive med friskoler.De trengs i en tid hvor det blir vanskeligere å vanskeligere for kristne å sende barna til den offentlige skolen. Tenk når de nå skal begynne å lære om mor og medmor og far og medfar. Det skal bli problemer og føre til mange underlige ting. Forvirringen blant vår oppvoksende slekt skal bli stor og forvolde mye skade.

Bjørn Olav sa...

Kristina

Det er vanskelig å vite hva du sikter til når du stiller spørsmålstegn ved om Plymouth brødrene er kristne eller ikke. Hva sikter du til da?

Anonym sa...

Bjørn Olav:

Legg merke til at dette er snakk om en sek av plymouth brødrene hvor lederen blir sett på som en slags messias.

Deres forsamlingslokaler er uten vinduer for at ingen skal kunne se inn.

Medlemmene får ikke lov å sosialisere med ikke-medlemmer.

Familiemedlemmer som ikke er medlemmer av sekten får ikke familien lov å ha kontakt med.

De har et forbud mot TV, og datamaskiner.

Søk på "ecsclusive brethren"

Mvh.
Lars

Bjørn Olav sa...

Og dette er du sikker på? Hvem er det som sier at det forholder seg slik? Har du gjort seriøse undersøkelser som bekrefter dine påstander?

At noen velger å ikke se TV eller drive med datamaskiner er vel ikke ensbetydende med noe som er galt? Da må du stempe store deler av dagens anabaptistiske grupper som farlige sekter også. Jeg vil vel heller si det er sunt å ikke se så mye på TV. Jeg er så gammel at jeg vokste opp uten, og vi hadde veldig mye moro med å finne på ting selv. Blant annet var det moro å lese bøker og fantasere om det som sto der. I dag er mange barn fattige på innlevelsesevne fordi de ser alt på TV. Og dataspill er ikke bare positivt.


Tenk så grusomt da at ingen kan se inn i møtelokalene deres! Det MÅ jo være noe skummelt da!

Anonym sa...

Bjørn Olav:

Her vet jeg noe ikke du vet.

Kanskje det ville vært en ide å skjekke det ut, istedenfor å være sarkastisk?

Men jeg kan gjøre det enda lettere for deg:

http://en.wikipedia.org/wiki/Raven-Taylor-Hales_Brethren

Jeg synes forsåvidt det er rart at du "beskytter" en rekke grupper som er langt mer "sekeriske", og "orginale" i sin teologi, men tar sterk avstand fra Smiths Venner (den kristelige menighet) som i all hovedsak holder seg til en blanding av baptistisk, og pentekostal teologi.

Eneste store forskjell mellom SV, og den evangelikale verden forøvrig er et sterkere fokus på helligjørelse. De er til og med engasjerte Israel-venner.

Legg også merke til at F. eks Norge IDAG er svært positive til SV, og Dagen har også hatt en rekke positive reportasjer.

Selv tar jeg avstand fra SV, men så er jeg jo en av disse nådefanatikerne.. :-)

Jeg tror faktisk du ville funnet fenomenet SV interessant.

Du burdte skjekke ut:

http://www.brunstad.org/no/

Mvh.
Lars

Anonym sa...

NB:

Jeg har valgt å ikke ha TV-kanaler. Poenget mitt er altså ikke at det er noe galt i å ikke se på TV.

Poenget mitt er det sekteriske forbudet, som også forhindrer enhver konstruktiv bruk av TV, og data, og det at dette er snakk om tvang istedenfor personlig valg.


Mvh.
Lars

Bjørn Olav sa...

Jeg vet ikke helt hvor du har det fra at jeg tar avstand fra Smith's venner.

Nå fester jeg ikke særlig lit til Wikipedia. Her kan alle mennesker skrive. Kontrollen er ikke særlig god.

Hva mener du er så galt med denne gruppen. Jeg klarer ikke helt å se hva det skulle være ut hva Wikipedia henvisningen.

Anonym sa...

Tja, at lederens undervisning likestilles med Bibelen.

At de nektes sosial omgang med andre enn dem som er medlem av menigheten.

At det forbys kontakt med familiemedlemmer som ikke lengre er medlemmer.

At de forkaster alle andre kristne enn seg selv.

At kvinner undertrykkes.

At de har et forbud mot å spise sammen med andre enn medlemmer av menigheten.

etc.

Anonym sa...

Når det gjelder Wikipedia, og særlig den engelske versjonen vil jeg tvertimot påstå at kontrollen er mye bedre enn noe oppslagsverk noen gang publisert i Norge.

Alle artikler utsettes for kontiunerlig kritikk, og det kreves kildehenvisninger til alle påstander.

I motsetning til et trykt medium blir wikipedia daglig forbedret, og utsatt for kontiunerlig kritikk.

Jeg har faktisk enda til gode å finne faktafeil i wikipedia.

Mvh.
Lars

Bjørn Olav sa...

Alt dette er påstander fremsatt på en nettside. Har du undersøkt om det er hold i dem?