mandag, oktober 05, 2009

Johan Falkberget og Det nye testamente


30. september var det ganske nøyaktig 130 år siden Johan Falkberget ble født. I forbindelse med jubileet har Lunde forlag utgitt en bok, som på nytt viser oss hvordan Falkbergets kristne tro påvirket hans store forfatterskap. Dette er jo ikke noe nytt i for seg, for det er jo tydelig for enhver som leser hva han har skrevet, og det har vært kjent gjennom intervjuer og portretter. Men det er godt å bli minnet på hvor tydelig Falkberget var. Han skjulte ikke sitt ståsted.

I en tale Falkberget holdt i svensk-norsk forening i Stockholm, da han i 1950 var blitt tildelt en doktorgrad, snakket han om sin far og arven han hadde mottatt fra denne:

"Min fars bergmannslampe ble min arvelodd. I lyset fra den har jeg tydet historiens bokstav bak århundrene. Hver gang jeg tar hans Nye Testamente i hånden, kjenner jeg det slik at ingen har fått en større fedrearv. Vår slekt, og jeg med, har i denne boken funnet det evige livs ord."

I 1923 er Falkberget inne i en åndelig krise. Han skriver:

"... var jeg etter årelang ørkenvandring gjennom tvil, fornektelser og alle mulige bortforklaringer av den hellige skrifts grundsannheter, atter kommet tilbake til Ordet, som var Gud."

Falkberget så på seg selv som en som hadde vært kristen hele livet.

Jeg synes det er interessant å sammenligne Johan Falkberget med den store russiske dikteren Fjodor Dostojevskij, som også var en tydelig kristen. Dostojevskij hentet også inspirasjon fra Det nye testamente, som han leste flittig i. Professor Geir Kjetsaa skrev i 1984 en bok som heter "Dostoecsky and His New Testament", som er en særdeles interessant bok. I denne viser professor Kjetsaa hvilke steder Dostojevskij hadde understreket og sammenligner disse versene med de bøkene den russiske forfatteren skrev. Jeg undres på om noen har gått igjennom Falkbergets Nytestamente på samme måte? Noen som kjenner til dette?

Ingen kommentarer: