torsdag, februar 18, 2010

Som bror blant brødre

En strofe fra en salme, skrevet i Paris i 1681, følger meg om dagen:

"født som bror blant brødre..."

Strofen er hentet fra salmen "Kristus er verdens lys", og hele verset lyder slik:

"Kristus er verdens lys - Han og ingen annen,
født i vårt mørke,
født som bror blant brødre. Når Han er oss nær,
er vår Far å finne. Ære være Gud!"

Johannes skriver i prologen til sitt vakre evangelium: "Og Ordet ble menneske og tok bolig iblant oss." (Joh 1,14) Dette verset kan også oversettes: "Slo opp sin bolig (telt) iblant oss." Det er sterkt. Gud kommet i kjød, en som delte våre kår, som levde iblant oss.

Bror Charles av Jesus, som har betydd så mye for min egen trosvandring, kalte Jesus: "Min høyt elskede venn og bror."

Slik er Jesus for meg. Som en bror blant brødre.
Slik lærer jeg Ham å kjenne.

Ikonet forestiller abbed Menas sammen med Kristus, og illustrerer jo nettopp det som salmeverset sier: Kristus, en bror blant brødre.

Ingen kommentarer: