mandag, oktober 04, 2010

Dyrebare Herre

En god venn av meg, fader Thrypon, som er abbed for All Merciful Saviour Monastery som ligger på Vashon Island utenfor Washigton, har tatt dette vakre bildet. Han var nylig på en pilegrimsreise til Hl. Silouan av Athos klosteret i Santa Cruz fjellene i det nordlige California. På vei hjem tok han dette bildet av Oregons kyst.

Jeg har festet blikket mitt på dette bildet lenge i dag, og kom i den forbindelse på noen ord av en annen ortodoks prest:

"Jeg sitter stille og lytter til stillheten, for det er der jeg hører Gud."

I dag ber jeg med den hellige Columba:

"Dyrebare Herre,
vær du et lys foran meg.
Vær du en ledestjerne over meg.
Vær du en trygg sti under meg.
Vær du en god hyrde bak meg.
I dag og for alltid."

2 kommentarer:

Anonym sa...

Om Columba fortelles følgende historie fra en gang han fikk besøk av en reisende i cellen sin på Iona.
Den reisende så seg om i det sparsomme rommet og utbrøt: " Hvor er møblene dine?" St. Columba svarte: "Hvor er dine?" " Å,jeg kan ikke ha med meg møbler,jeg er jo på reise!",sa den besøkende.
" Det er jeg også ",svarte Columba.
Terje L.

Bjørn Olav sa...

Nydelig og sterk historie. Tusen takk for bidraget.