fredag, oktober 29, 2010

Hvordan ta kloke avgjørelser som er i henhold til Guds vilje? Del 1

Når vi står overfor avgjørelser som må tas, hvordan kan vi da ta kloke avgjørelser som samsvarer med Guds vilje? Her følger noen råd basert på Guds ord:

1. Stol ikke på din egen forstand, stol på Herren.

"Sett din lit til Herren, av hele ditt hjerte, og stol ikke på din forstand." (Ord 3,5) "Den som setter sin lit til sin forstand, han er en dåre. Men den som vandrer i visdom, han blir frelst." (Ord 29,26) "Svikefullt er hjertet, mer enn noe annet, det kan ikke leges. Hvem kjenner det?" (Jer 17,9)

Det menneske som stoler på sin egen vuderingsevne, kunnskap og forstand, vil ta feil avgjørelser. Vi må søke Herren og stole på Ham. Selv om vi som kristne har fått en ny natur, er fortsatt den gamle Adam der og vil forvolde oss problemer. Vi må regne med Gud på alle våre veier, og det gjør vi når vi lever i bønn. I stedet for å stole på oss selv, søker vi Herren for Hans visdom for små og store avgjørelser som vi skal tas. Han har gitt oss løfter om å lede oss. Derfor trenger vi å be over de avgjørelsene som vi skal ta.

I ett og alt skal vi også underlegge oss det Gud sier i sitt eget ord. Det er vår autoritet. Hvis vårt ønske er å ta kloke avgjørelser må vi være ivrige bibellesere! For det er gjennom å lese Guds ord at vi lærer Guds tanker og karakter å kjenne:

"For hvem kjente Herrens sinn, så han kunne undervise ham? Men vi har Kristi sinn." (1.Kor 2,16)

Gjennom Guds ord lærer vi Guds vilje å kjenne: "Ditt ord er en lykt for min fot og et lys på min sti." (Salme 119,105)

Gjennom å lese og høre Guds ord forkynt får vi også tro! "Så kommer da troen av forkynnelsen som en hører, og forkynnelsen som en hører, kommer ved Kristi ord." (Rom 10,17)

(fortsettes)

3 kommentarer:

Björn Jönsson sa...

Hej Björn!

Det är som du skriver viktigt att leva i bön, eller som jag hellre vill uttrycka det, leva i ett frågande.
Man kan alltid fråga Gud i alla situationer och var som helst, men frågan är, hur vat jag vilken bil jag skall köpa och hur vet jag om jag skall köpa bil överhuvud taget?
Hur skall jag veta vilken diskmaskin, eller mikrovågsugn jag skall köpa, för Guds ord säger inget direkt om detta?

Skall jag be och sen tänka ut själv, eller skall jag köpa det billigaste?

Frågan till dig är, på vilket sätt kan jag förstå Guds vilja i vardaslivet?

Mvh Björn

Bjørn Olav sa...

For meg blir bønn veldig teknisk om det bare handler om å stille spørsmål. For meg er bønn først og fremst en relasjon.

Når det gjelder spørsmålene du stiller vil jeg komme tilbake til dette i artiklene som kommer.

Anonym sa...

Jeg tenker også slik svenske Bjørn sier. Skal jeg reise utenlands eller ikke, det koster mange penger, eller la den lysten fare ?
Mine nærmeste, barn, svigerbarn, barnebarn og søster, bor langt, langt borte...
Det blir så mange slike ting jeg tumler med.
Noen sier en skal kjenne Fred" for det som er guds vilje, men..men.
Fint du vil komme tllbake med råd om dette. Ja, bønn er en daglig kontakt med Jesus, takk og lov.,