tirsdag, desember 04, 2012

Kloke ord om nådegaven til å prøve ånder

I mars 2011 skrev jeg en artikkelserie hvor jeg gikk gjennom Åndens gaver, slik apostelen Paulus beskriver dem i 1.Kor 12. I den forbindelse siterte jeg noe pinsenestoren Sverre Kornmo (bildet), mangeårig forstander i pinsebevegelsen og far til Morgan Kornmo, skrev om den nådegave som kalles 'gave til å prøve ånder'.

I går ble jeg sittende å lese i den boken Sverre Kornmo skrev om Den Hellige Ånd, og som Filadelfiaforlaget ga ut i 1975.

Der skriver han klokt om hvem Herren utruster med denne Åndens gave:

'Den nådegave som er kalt 'evnen til å prøve ånder', må helst komme til syne hos erfarne kristne. Det synes meningsløst å kunne si at nyfrelste skulle få en sådan gave uten åndelig erfaring. Denne evnen kommer sikkert til syne hos dem som er kjent med de åndelige lover i Guds ord, og som samtidig står med ansvar i Guds arbeid'. (Sverre Kornmo: Den Hellige Ånd, Filadelfiaforlaget, side 80)

Artikkelen jeg skrev om denne nådegaven finner du her:
http://bjornolav.blogspot.no/2011/03/en-gjennomgang-av-andens-ni-gaver-del_08.html

Ingen kommentarer: