søndag, september 10, 2006

Viktig oppdagelse av en messiansk jødes undervisning


Det finnes noen øyeblikk som blir stående som viktige veikryss i ens liv. Et av de siste for min egen del, er "oppdagelsen" av undervisningen til en messiansk jøde ved navn Art, eller Arthur Katz. Når jeg leser hans bok "Apostolic foundations", er det mange ting som liksom "faller på plass" i mitt liv. Han sier og skriver så mye av det samme som jeg selv har tenkt, sagt og skrevet. Jeg vil komme tilbake med noen notater om denne undervisningen på bloggen senere. Katz er idag en mann midt i 70 årene, og en av lederne for Ben Israel Fellowship i Minnesota, USA. Han har tidligere bodd på New Zealand, hvor han samarbeidet mye med Ken Wright, en kjent og aktet mann på New Zealand, med den sterk profetisk tjeneste. Ken Wright fikk stor betydning for mitt liv i 1979/1980 da jeg lyttet til hans undervisning om "Oljepressen i Getsemane." Når Katz nevner andre som har influert hans liv sterkt, personer som: A.W. Tozer, Watchman Nee, T. Austin Sparks, så er også dette personer som har hatt stor betydning for mitt liv som kristen. Og for egen del må jeg nevne en annen messiansk jøde, nemlig Lance Lambert. Jeg har ikke bare hatt den store gleden av å lytte til hans undervisning, både i Israel og Norge, lese hans bøker, men også få møte ham. Jeg føler jeg kan samle sammen noen tråder nå, tråder som hører sammen med min livsvev. Undervisningen til Art Katz vil utvilsomt få betydning i min videre tenkning rundt dette som har med menighet å gjøre, for min egen del. Han har hjulpet meg et langt stykke videre i forhold til de stegene jeg må ta, når det gjelder min egen menighetstilhørighet. Og det takker jeg Gud for. Han sender mennesker i vår vei, når vi trenger dem aller mest. Art Katz er et slikt redskap som Gud bruker. For meg er det også interessant at Mor Basilea Schlink er en person han stadig henviser til, i sin sentrale undervisning om korset, Guds rike, Jesu etterfølgelse og den lidelse og de omkostningene vi må regne med i etterfølgelsen. Katz har i dag sviktende helse. Jeg vil oppmuntre til forbønn for ham.

Ingen kommentarer: