Det kommer tider i ens liv hvor egne ord ikke strekker til når en skal be. Da finner jeg stor glede i å be salmer fra Salmenes bok. Den praksisen har jeg fulgt i mange år, og enkelte av disse salmene kjennes ut som om de skulle vært skrevet for meg. Ordene er blitt mine med årene. Salmenes bok taler den menneskelige sjelens universelle språk. Jeg pleier å si at den innholder den originale soulmusikken! Her møter vi mennesker i alle livets faser. Her er sorgen, smerten, skriket, lengselen, undringen, spørsmålene, den inderlige forbønnen, men også gleden, fryden, dansen og begeistringen. Det er vel John Stott som siterer Rowland E. Prothero som skal ha sagt: "Salmenes bok inneholder all musikk i mennesketes hjerte." Fra første stund har Kirken fulgt den jødiske praksisen med å be salmene. Denne metoden utviklet seg i Middelalderen til de såkalte tidebønnene, hvor de bibelske salmene utgjør selve hovedelementet. Felles lesning og sang skjer ofte i veksel. Og slik er det fortsatt i mange klostre, og på retreatsentre verden over. På de bønneretreatene jeg arrangerer ber vi blant annet salmene i veksellesning. For enkelte er det fremmed, men når de blir vant med det, oppleves det veldig frigjørende å slippe å komme på stadig nye ting å be for. Jeg husker Edin Løvås, selve foregangsmannen for retreatbevegelsen i Norge, ved en anledning sa at mange protestanter synes det er vanskelig, om enn ikke umulig, å be ferdig oppskrevne bønner. For noen blir jo det veldig religiøst. Det kjennes stivt og lovisk ut. Men, sa Løvås, når de ber ordene fra Salmenes Bok, så er det ingen grunn til å reagere på formen og metoden, for det er jo Guds eget ord!
Vårt store forbilde når det gjelder å be salmene i Salmenes bok, er jo Mesteren selv. Jesus elsket salmene. Han siterte dem ofte, og ba dem, i følge sin jødiske arv. Allerede som liten gutt hadde han lært å be og synge de bibelske salmene, og når vi leser evangeliene så ser vi hvordan Han levde med salmene i sitt eget liv. Når Jesus opplevde og gjennomlevde sin hardeste sjelemøye, så vendte Han seg til Salmenes bok for å finne ord og uttrykk som harmonerte med det Han kjente i sitt eget hjerte.
"Min Gud, min Gud, hvorfor har du forlatt meg?" (Salme 22,2) Og: "Far, i dine hender overgir jeg min ånd." (Salme 31,6)
Når Jesus kunne bruke salmene på en slik måte, så kan vi.
Det fortelles om den hellige Patrick, Irlands apostel som levde på 300-400 tallet, at hans "åndelige hemmelighet" var at han ba 100 av salmene i Salmenes bok daglig! Hans etterfølgere, historiens kanskje fremste misjonærer, som brakte evangeliet til Vest-Europa, sies å ha adoptert hellige Patricks gode vane. De bad hele Salmenes bok hver dag. 50 salmer om morgenen, 50 salmer ved middagstid og 50 salmer på kvelden. Vel, dette er ikke noe mål i seg selv, og passer nok ikke helt travle nordmenn. Men forsøk å be noen salmer, så skal du se hvordan det beriker ditt bønneliv. For å hjelpe deg igang har jeg satt opp tre salmer som kan bes til ulike tider på dagen, slik jeg ber dem. Disse salmene bes i mange ulike sammenhenger slik:
Morgenbønn: Salme 27
Middagsbønn: Salme 90
Kveldsbønn: Salme 130
Det finnes også en tidebønnsbok på norsk. Om du er interessert i den kan du bare ta kontakt. Den er delt opp i både hverdager og helligdager, og den følger den gamle tidebønnstradisjonen. Men du har jo hele bønneboken i din egen Bibel. Der kan du finne salmer som passer spesielt for deg, og din livssituasjon akkurat nå.
1 kommentar:
Jeg er interessert i den tidebønneboken på norsk. Er også interessert i mer info om "Over alt" og Poustinia...
Legg inn en kommentar