Jeg leser Salomos Høysang på nytt for tiden. Det er en av Bibelens bøker jeg stadig vender tilbake til. Jeg leser den allegorisk som en fortelling mellom Bruden og Brudgommen, altså mellom menigheten og Kristus. I min lesning har jeg nå kommet frem til kapitel fire. Der leser jeg om jomfruen som nå er klar til å gå til myrraåsen og virakhaugen. "Når dagen blir sval, og skyggene flyr, da går jeg til myrraberget, til haugen som anger av røkelse."(Høy 4,6) I kapitel to sier den samme jomfruen nei til å gå opp til fjellene og haugene. Nå har brudgommen vunnet hennes hjerte. Det har skjedd en utvikling i forholdet, og hun er klar til å ta nye steg. Det er en sterk symbolsk mening i dette at jomfruen går ut til myrraberget. Myrra, som ble brukt når en skulle salve en kropp til begravelse, og virak, som var en slags røkelse, var to av gavene de de vise menn hadde med seg for å gi til Jesusbarnet. Begge disse gavene var ladet med profetisk betydning og taler om Hans lidelse og død på korset. Her, i Høysangen, omtaler jomfruen symbolsk sin elskedes lidelse og død. Hun sier det du og jeg må si dersom vi skal oppleve en større modenhet i vårt forhold til Herren Jesus. "Jeg ønsker ikke noe annet enn å bli lik deg. Jeg vil si ja til korset. Jeg vil aldri mer si nei til deg, slik jeg sa det ved begynnelsen på min vandring. Jeg vil stå opp og begi meg på vei til myrraberget." Dette er et svært viktig punkt å komme til i ens liv med Herren. "Så sa han til alle: Om noen vil følge etter meg, må han fornekte seg selv og hver dag ta sitt kors opp og følge meg." (Luk 9,23) Vi kan med andre ord ikke være Jesu disipler om vi ikke tar opp vårt kors hver dag, det vil si at vi lever i forsakelse og offer. Dersom vi ønsker å være Jesu medarbeidere, de som fullfører Hans vilje og plan på jorden, må vi ta steget ut av vår bekvemmelige krok og bevege oss ut i troslivet, der vår eneste kilde er den usynlige Gud og troverdigheten av Hans ord.
Vi merker beslutsomheten som jomfruen har: "da går jeg til myrraberget..." Korset er noe vi sier ja til, og det er alltid personlig. Det du er kalt til å bære er et annet enn det andre er kalt til å bære. Det som er lydighetens åk for en troende, kan bli en religiøs byrde for en annen dersom det er en byrde som ikke Gud har kalt ham til å bære. Så du og jeg må gå vår egen vei til myrraberget. Når Gud ber oss om å bære et kors, gir han oss samtidig den nåde og den personlige overbevisning som skal til for å bære det. Jesus sier selv, i Matt 11,29-30: "Ta mitt åk på dere og lær av meg, for jeg er mild og ydmyk av hjertet, og dere skal finne hvile for sjelen. For mitt åk er godt og min byrde lett."
Det er også veldig interessant å legge merke til at det er først etter at jomfruen har vært oppe på myrraberget, at hun blir kalt brud. Det er først nå hun begynner å modnes fram mot det nivå da hun blir kalt brud og medarving.
2 kommentarer:
Merkelig at du skulle skrive dette akkurat nå. Høysangen, som jeg har lest veldig sjelden, var mitt lesestoff for et par dager siden. En underlig bok. Takk for din dype utlegning. Velsignelser er ikke av fortjeneste, men nåde. De kommer til oss, også mens vi sover.
Odd
Hei
Må også få lov å hive meg på forrige kommentator, om at det flere ganger er besynderlige sammenfall mellom temaer du tar opp, og ting jeg akkurat har lest eller møtt på andre måter.
når det gjelder Høysangen, denne vidunderlig uunnværlige bok i bibelen, som i all sin uforståelighet, bokstavelig renner over av det eneste nødvendige, nemlig kjærlighet,
ble jeg nylig minnet om den via ditt innlegg om awareness.
Tusen takk, Bjørn Olav for at du sitter der, hadde nær sagt i gode og onde dager- in sickness and health- som det heter i engelske vielser, og leser og skriver så mye fint og viktig.
Noen ganger føles det som hele verden sover, og da betyr det ekstra mye med de "våkende hjerter".
En annen ting jeg fikk lyst å legge til som har med myrra å gjøre, er at i den ortodokse kirken er det sakramentet som men mottar rett etter etter dåpen myronsalvelsen, som er myrraolje som males i korsform på panne, bryst, ører, øyne, hender og føtter.
Det er dette sakramentet man mottar ved inngangen i den ortodokse kirken hvis man er døpt som barn - eller fra før av.
Hilsen mari L
Legg inn en kommentar