lørdag, november 25, 2006

Behovet for hellighet



For en tid tilbake, kom ulike kirkesamfunn og bevegelser sammen, for å forfatte det de har kalt et "hellighets manifest". Bakgrunnen for dette møtet, er at det aldri før har det vært et større behov for, en tydelighet når det gjelder budskapet om hellighet. Arven etter John Wesley (bildet) er tydelig i dette manifestet. Her står det blant annet skrevet: "Gud er hellig og kaller oss til å være et hellig folk. Gud, i sin hellighet, har en trofast og overveldende kjærlighet til oss, og denne kjærligheten har Han åpenbart for oss i livet og undervisningen, til Jesus Kristus, vår Frelser og Herre, som døde og stod opp igjen. Gud fortsetter å arbeide, gir liv, håp og frelse gjennom den iboende Hellige Ånd, som drar oss inn i Guds eget hellige, kjærlige liv. Gud forvandler oss, befrir oss fra synd, avgudsdyrkelse, bindinger og selvsentrerthet for å elske og tjene Gud, andre mennesker og bli skapelsens tjenere. På denne måten blir vi fornyet i Guds bilde slik det er åpenbart i Jesus Kristus. Adskilt fra Gud, er ingen hellig. Hellige mennesker er adskilt for å utføre Guds hensikt i denne verden. Iført kraft av Den Hellige Ånd, lever og elsker hellige mennesker lik Jesus Kristus. Hellighet er både en gave og et gjensvar, fornyende og forvandlende, personlig og sammen med andre, etisk og misjonerende. Guds hellige folk følger Jesus Kristus..."

Jeg arbeider nå med å oversette hele dette manifestet til norsk, samtidig som jeg arbeider med å arrangere en konferanse om hellighet og kraft. Når og hvor denne konferansen vil bli holdt, vet jeg ikke ennå, men jeg kommer tilbake til dette på bloggen, så raskt vi vet noe mer. For tiden arbeider vi med å sette sammen en komite som skal arbeide videre med dette. Jeg er veldig glad om du som ber kan være med på å be for forberedelsene til denne konferansen. Den vil være svært viktig i den tilstand som Norge og Norges kristenhet befinner seg i akkurat nå.

7 kommentarer:

Mea Maxima Culpa sa...

Hmm, et interessant fokus.

Dette er jo noe F. eks pinsevennene tradisjonelt sett lagt vekt på "å hellige seg for Herren".

Den oprinnelige pinsebevegelsen var også gennerelt sett sterkt preget av hellighetsforkynnelse hvor sammenhengen mellom hellighet, og kraft ble regnet som nesten selfølgelig.

Sentrale personer blant de tidlige "helbredelsespredikantene" som F. eks A.A. Allen mente at prisen å betale for å "oppnå" en kraft som deres var hellighet.

A.A. Allen har jo visstnok skrevet en bok som heter noe lignende "prisen å betale for..." hvor han forklarer hvilken pris han skal ha betalt, og andre ifølge han må betale.

Og ikke minst miljøet rundt Wesley var jo også hellighet-kraft fullstendige synonymer.


Et kirkesamfunn jeg tror du kan finne interessant i Norge er Apostolisk Tro, som etter hva jeg har forstått står langt nærmere den opprinnelige pinseforkynnelsen.



Samtidig er det jo interessant at kretser som F. eks OKS har tatt fullstendig avstand fra hellighetstankegangen. (som ikke må forveksles med å være mot helligjørelse, spørsmålet er hvordan det skjer, og hvilken rolle det spiller med hensyn til "kraft".)


I Norge ser Evangeliesenteret ut til å være de som vektlegger hellighet-kraft i størst grad bortsett fra Apostolisk Tro, i tillegg til en stor del av pinsebevegelsen som vel faller inn under mye av samme miljø, og forkynnelse som ES.

Men alikevel ser det ut til å ha blitt et relativt marginalt fenomen. Faktisk ikke en gang særlig vanlig i trosbevegelses-kretser for tiden, bortsett fra de som holder på old-school som Visjon Norge, og muligens de som er nært knyttet til Livets Ord.


Alikevel ser sentrale predikanter som Hans Nielsen Hauge, Lars Levi Læstadius, Wigglesworth, Finney, Wesley, Kuhlman ut til å ha hatt dette som et sentralt argument.


Personlig forbinder jeg det litt med hvor mye lettere det hadde vært å formidle evangleiet om man sa at man måtte betale 300 kroner, og be frelsesbønn.

Mennesker er utrolig opptatt av gjerninger, og et budskap som dreier seg om hvordan man skal ta seg sammen "klør i øret" for en menneskehet som er uhelbredelig religiøs.

Mea Maxima Culpa sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Bjørn Olav sa...

Hjertelig takk for interessante og lærerike innspill! Setter stor pris på utfyllende kommentarer som denne.

Mea Maxima Culpa sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Mea Maxima Culpa sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Mea Maxima Culpa sa...

Åja, foresten. Poenget med å nevne boka til A.A. Allen er at R.W. Schambach har fått den gjenopptrykt, fordi han mener den formidler et viktig, og tapt budskap.


Forøvrig kunne det vært svært interessant om du hadde gitt en definering av hva du mener med hellighet, og hellighetsforkynnelse, for mange (meg selv inkludert) nok delvis fremstår som en abstraksjon man selv definerer etter empatier, og antipatier til ordbruken når det ikke defineres.

Ditt sitat fre "hellighetsmanifestet" gjorde meg heller ikke så mye klokere bortsett fra vektleggingen av hellige, overgitte liv, og hva man mener det fører med seg.


Ellers glemte jeg jo helt "den profetisk-apostoliske reformasjonen" med C. Peter Wagner i spissen hvor hellighet er helt sentralt, og man både snakker om, og mobiliserer "nasireere". (Oslokirken er vel den største eksponenten for denne bevegelsen i Norge.)



PS: Alt slettesurret er fullt og helt mitt verk, og min skyld :-)

Bjørn Olav sa...

Som svar på spørsmålet om definisjon på hellighet, henviser jeg til min artikkel om Likhet og avbilde på bloggen for mandag 27. november. Her skriver jeg blant annet om Kristusliket. Dette er målet for våre liv. Helliggjørelse handler dermed om hvordan Den Hellige Ånd former og danner oss for at vi skal bli mer lik Jesus. Det kan innebære radikale endringer av vårt liv, både på det ytre og indre plan. Dette er en prosess, som blant annet handler om å leve i lyset med sitt liv.