mandag, mai 03, 2010

Konferanse avdekker ukjent anabaptist-historie i Sibir

Jeg regner ikke med at denne bloggartikkelen får stor oppmerksomhet. Til det er temaet sikkert for sært. Men likevel!

1.-4. juni holdes det en konferanse i Omsk i Russland. Hensikten er å kartlegge det som frem til nå har vært mer eller mindre ukjent historie vedrørende anabaptister i Sibir. De første kommunitetene ble etablert i Omsk og på Kulundasteppen i årene mellom 1897-1912. I årene mellom 1930-1940 ble Sibir et sted for ubeskrivelige lidelser og sorg for de mange mennoniter som ble forvist hit av de kommunistiske myndighetene.

Men mennonitene overlevde kommunistene, og Sibir ble igjen et håpets sted for anabaptister.

Nå skal den skjulte historien frem i lyset. Om jeg hadde hatt mulighet skulle jeg gjerne ha vært i Omsk disse dagene, for dette kommer til å bli veldig spennende. Men jeg må nok nøye meg med dokumentene som vil komme i etterkant av denne konferansen. Når jeg får tak på dem, kommer jeg til å presentere resulatet her på bloggen.

Ingen kommentarer: