fredag, november 02, 2018

Om 40 dager og 40 netters stillhet

Legg til bildetekst
Noen uker nå har jeg vært på en reise - og det er nesten så jeg skulle ønske at den ikke tok slutt. For å bruke et gammelmodig ord, så er min sjel blitt vederkveget. Jeg er blitt berørt, og jeg harlatt meg berøre. Ordene som finnes melllom disse to permene er så blendende vakre, ja, lyriske. Boken er som en sang, en salme, om det indre livets skjønnhet. Som en rislende og klukkende bekk på fjellet i sommerheten. Men det har også vært en reise inn i sjelens irrganger, et møte med mørket i oss. Så bånn ærlig og realistisk som det er mulig å bli,

Hva jeg snakker om? Om '40 dager og 40 netter', skrevet av fengselspresten Kjell Arnold Nyhus. Merk deg navnet og boken. Om jeg skal sammenligne den med noe jeg har lest før, så kommer jeg til å tenke på en bok som har betydd mye for meg og som jeg stadig har vendt tilbake til: Peder W. Cappelen: Alene med vidda, som utkom for riktig mange år siden. Også den om et opphold i fjellheimen, om betydningen av stillheten og med refleksjoner om livet. Men det er betydelige forskjeller. Nyhus lodder djupere, beskriver vår tids eksistensielle spørsmål, er mer underfundig, spørrende, og ærlig. Og språket til Nyhus er vakrere. Nå har jeg lest '40 dager og 40 netter en gang', men jeg skal lese den minst en gang til - denne gangen med blyant. Streke under de vakre formuleringene, alle overraskelsene boken byr på,  av beskrivelser. Enten det er vare naturskildringer, eller det handler om sjelens brådjup.

Det er selvsagt en slitt floskel og si at dette er boken alle burde lese. Men i dette tilfellet mener jeg det. Dette er en av de vakreste, vareste bøkene jeg har lest - og jeg har lest mange. Den er skrevet for alle. Man behøver ikke ha noen kristen tro for å lese denne. Det er en bok full av visdom, og dermed blir du litt klokere av å ha lest den.

Kjell Arnold Nyhus skriver om mysteriet, om det uutsigelse, men han pakker det ikke opp. Han lar noe av innpakningspapiret bli igjen, slik at det forblir nettopp det - et mysterium. Vi blir med på hans 40 dager og 40 netter på hytta hans, i stillhet, kontemplasjon, meditasjon, men samtidig inviteres vi til å gjøre vår egen reise.

For meg har det vært helt spesielt. Jeg elsker fjellet. Har hatt utallige turer dit. Fjellet lokker og drar i meg. Men nå er det satt punktum for de lange og frie turene. Parkinsons har ødelagt de mulighetene og det er så mye sorg og vemod i det. Men med  denne boken har jeg vært på reise i fjellet igjen. Kjent angen fra myrene, vinden som leker seg med vidda og som gir stillheten musikk, sett fossefallet med vannet styrtende ned foran deg, kjent suget når jeg har lent meg utfor stupet.

Takk, Kjell Arnold, for den vakre boka. Drømmen min måtte være en dag å få det privilegium å få sitte med deg på fjellnutens topp og skue blåne på blåne - på virkelig.

Kjell Arnold Nyhus:
40 dager og 40 netter
En fortelling om stillhet
Vårt Lands forlag
308 sider

Ingen kommentarer: