fredag, april 26, 2019

Prem Pradhan - radikal etterfølger av Jesus, del 1

Første gang jeg kom borti navnet Prem Pradhan var i en bok av Gene Edwards. Edwards presenterte denne for meg helt ukjente mannen som 'Nepals apostel'. Det pirret min nysgjerrighet. Etter jeg fikk lese mer om ham forstår jeg at Gene Edwards ikke overdrev.

Jeg skrev om Prem Pradhan (bildet) på bloggen min i 2007, men her om dagen kom jeg over en artikkel om Prem skrevet av pastor Harold Bare, som beskriver Prem Pradhan's livshistorie på en troverdig og sterk måte. Jeg har derfor valgt å oversette deler av denne artikkelen til norsk. Jeg gjør oppmerksom på at Prem Pradhan døde i 1998:

"De siste dagene har Prem Pradhan vært gjest ii vårt hjem. Han lever ydmykt, og sover etter eget valg på gulvet. Han klager aldri, vi finner ham ofte lesende sin Bibel til alle døgnets tider, han ser ikke på TV og spiser alt som settes frem til ham. Alltid smilende, og alltid klar til å gå i kirken. Han snakker som om det var noe helt ordinært å be for døde, om at de skal få livet tilbake. 'Hvis jeg spør min Herre Jesus, så vil Han gjøre det.'

Prem vokste opp og ble utdannet som en Gurkha, som er et medlem av en hindu-familie i Nepal som utgjorde et eliteregimente i den britiske hæren. Under 2.verdenskrig var han kamp-pilot i Det kongelige britiske flyvåpen (RAF), og den nylige dannede indiske hæren leide ham inn som stridsvognfører. Det var mens han var soldat at han første gangen ble introdusert for Herren Jesus.

Gud kalte Prem til å vende tilbake til Nepal for å dele evangeliet med verdens eneste hindu-kongedømme. Som en av de første nepalesiske kristne, vandret han rundt i fjellene og dalene i nærmere to år hvor han delte De gode nyhetene før han så et eneste menneske komme til tro. Endelig kom en til tro, så to, så  et dusin, så hundre. Gjennom enkel bønn og Guds kraft, ble mennesker helbredet fra forferdelige sykdommer. Små menigheter ble grunnlagt i landsbyer etter landsbyer, og Prem gjorde det til en rutine å besøke hver av disse menighetene for å disiplinere og styrke de nye troende.

Nepals lov straffet enhver med opptil et års fengsel som lot seg døpe som en kristen. Den personen som forrettet en dåpshandling kunne få opptil seks års fengsel for hver person som ble døpt. I lydighet overfor sin himmelske Far døpte Prem likevel. For dette ble han dømt til 60 års fengsel.

(fortsettes)

Ingen kommentarer: