lørdag, juni 16, 2007

Vranglære før og nå, del I


Hva er vranglære? Hva ligger i dette bibelske begrepet? Og hvordan opptrer vi overfor de som lærer vrangt? Vi skal se litt nærmere på dette i noen bloggartikler fremover.

Det hadde ikke vært skrevet så mange linjene i Kirkens historie, før vranglærerne dukket opp! Apostelen Paulus forutså dette, og sier til forsamlingslederne for menigheten i Efesos: ”Ta vare på dere selv og på hele den flokken som Den Hellige Ånd har satt dere til å være tilsynsmenn for! Vær hyrder for Guds menighet, som han vant ved sitt eget blod. For jeg vet at når jeg har dratt bort, vil glupske ulver trenge inn blant dere, og de skåner ikke flokken. Ja, blant deres egne skal det stå fram menn som farer med falsk lære for å få dratt disiplene med seg. Våk derfor og husk på at jeg natt og dag i tre år ikke holdt opp med å rettlede hver eneste en av dere med tårer.”

Legg merke til hva apostelen skriver. Han kaller disse vranglærerne for glupske ulver. Han sier også, og det er det viktig å se, at vranglærerne befinner seg på innsiden av forsamlingen. ”Blant deres egne…” De farer hardt fram, det står at disse ulvene trenger seg inn, de baner seg vei, de skåner ikke flokken og hensikten er å få dratt disiplene med seg. Legg også merke til det alvor apostelen viser med hensyn til det ansvaret forsamlingens ledere har. De skal være hyrder for flokken, og Paulus viser med hjelp av sitt eget liv som eksempel, at dette består i å verne om hvert eneste forsamlingsmedlem. Paulus hadde personlig rettledet hver eneste en av dem, og med tårer. Det viser hans store omsorg for Guds menighet. Nå pålegger han de eldste i forsamlingen i Efesos å gjøre det samme.


Vranglæren i den første kristne tid


Hvilken vranglære var det de første kristne sto overfor?

Det var først og fremst to ting: De gruppene som forsøkte å få den første menighet til å vende tilbake til spesielle jødiske forskrifter, f.eks omskjærelsen, og for det andre, og denne vranglæren var kanskje enda mer alvorlig, nemlig gnostisismen.

På den tiden da apostelen Paulus sto frem, fantes det jødekristne som lærte at de kristne måtte holde den mosaiske loven for å bli frelst. ”Det kom noen ned fra Judea og begynte å undervise brødrene: Hvis dere ikke følger den skikken vi har fra Moses, og lar dere omskjære, kan dere ikke bli frelst.” (Apgj 15,1) Denne læren var det som gav bakgrunnen til apostelmøtet i Jerusalem. Der ble denne læren tydelig avvist, men vranglærerne fortsatte, og Paulus bruker blant annet Galaterbrevet til å sette dem på plass.

I det 15. kapitlet av 1.Korinterbrev bekjemper apostelen Paulus en annen vranglære. Det er de som fornekter oppstandelsen. Paulus avviser denne læren med all tydelighet i det han skriver.

Så var det de lærerne som blandet sammen evangeliet med alle slags elementer fra jødedommen og hedenskapet. Apostelen Paulus vender seg mot denne religionsblandingen, blant annet i brevet han skriver til forsamlingen i Kolossai. Denne læren, som vi også ser elementer av den dag i dag, har påtagelige likheter med den som Paulus omtaler i sine pastoralbrev, til Timoteus og Titus. For den som ønsker å slå det opp, kan jeg henvise til 1.Tim 1,3-7 og 4,2-5.

Apostelen Johannes bekjempet en annen vranglære, nemlig gnostisismen. Hans første brev vitner om denne kampen. Kortversjonen av denne vranglæren var at gnostikerne fornektet at Jesus er Kristus, kommet i kjød. Det vil si at en bekjente seg til troen på Kristi guddom, men fornektet at Han samtidig var et virkelig menneske. Blant disse gnostikerne fantes det også de som vendte seg mot den kristne etikken og lærte at en uten risiko kunne leve i åpenbar synd.

Denne siste varianten er spesielt interessant i vår tid, da det fremstår mennesker som mener at man kan leve ut sin homoseksuelle adferd, med Guds velsignelse. Det er klare paralleller til denne vranglæren, og den vranglæren som apostelen Johannes bekjemper i sitt første brev. Denne vranglæren har sine talsmenn i Norge i dag, ikke minst i Den norske kirkes bispekollegium, men også i frikirkelige sammenhenger.


Kloke ord fra biskop Giertz


Den nå avdøde svenske biskop Bo Giertz (bildet) har sagt dette om vranglæren: ”Falsk lære er farligere enn grove synder og laster, for den som lever et lastefullt liv, pleier å vite at han er en synder, men den som er forvillet ved en falsk lære, tror at alt er vel, selv om han er på vei mot fortapelsen.” (David Hedegård/Aapeli Saarisalo:Bibelsk Oppslagsbok, Lunde forlag 1975, side 1014)

Vranglære er den læren som i første omgang strider mot den sunne læren. ”Men du skal undervise i samsvar med den sunne lære,” skriver apostelen Paulus til sin medarbeider Titus. (Tit 2,1) Hva vil dette si? Den sunne lære er det samme som undervisningen til Jesus og apostlene. Derfor stod også vranglærerne under kirkens apostoliske forbannelse. Om dette skriver apostelen Paulus i Gal 1,6-9:

”Det undrer meg at dere så raskt vender dere bort fra ham som har kalt dere ved Kristi nåde, og til et annet evangelium, men det finnes ikke noe annet, det er bare noen som forvirrer dere og vil forvrenge Kristi evangelium. Men om vi selv, ja, om en engel fra himmelen skulle forkynne dere et annet evangelium enn det vi forkynner dere, forbannet være han! Vu har sagt det før, og jeg gjentar det nå: Hvis noen forkynner dere et annet evangelium enn det dere har mottatt, forbannet være han!”

2 kommentarer:

Anonym sa...

Takk for at du tar opp dette med vranglære. Det er noe en hører lite av i vanlige gudstjenester og møter.

Lei for at du sliter så med helsen. Allikevel bruker du tid og energi på å undervise oss.
Vi ber om Guds velsignelse over deg og dine.

Hilsen karin

Bjørn Olav sa...

Tusen takk for forbønn og oppmuntrende ord, Karin. Må Gud velsigne deg.