Forkynnelsen av Jesu gjenkomst er en viktig del av Apostlenes lære. I sitt første brev til forsamlingen i Tessaloniki, skriver apostelen Paulus: "Men om tider og stundert, søsken, trenger dere ikke at det blir skrevet til dere. For dere vet selv meget godt at Herrens Dag kommer som en tyv om nataten. For når noen sier: 'Fred og ingen fare,' da kommer en plutselig ødeleggelse over dem, som fødselsveene over den som skal føde. Og de skal slett ikke slippe unna. Men dere, søsken, er ikke i mørket, så denne Dagen skulle komme over dere som en tyv. Dere er alle lysets barn og dagens barn. Vi tilhører ikke natten eller mørket. La oss derfor ikke sove, slik de andre gjør, men la oss våke og være edrue..." (1.Tess.5,1-6) Den undervisningen apostelen Paulus gir her, er helt i samsvar med den undervisningen som Jesus gir med hensyn til samme tema. "Men dette skal dere vite," sier Jesus i Luk 12,39-40: "at om husets herre hadde visst i hvilken time tyven kom, ville han våke og ikke tillate at det ble gjort innbrudd i huset hans. Derfor skal også dere være rede, for Menneskesønnen kommer i den time som dere ikke venter." Apostelen Peter er også av samme oppfatning: "Men Herrens dag skal komme som en tyv om natten." (2.Pet 3,10) Blant de første kristne var det nok en ganske utbredt forventning om at Jesu gjenkomst kunne skje allerede i deres levetid. Når det drøyet med Hans komme, fremsto det spottere. Peter er inne på dette i det tredje kapitlet av sitt brev: "Først av alt skal dere vite at i de siste dager skal spottere stå frem. De skal gå frem etter sine egne lyster, og si: 'Hvor er løftet om Hans gjenkomst?" (2.Pet 3,3-4) Forventningen om Herrens gjenkomst, var ikke bare levende blant de første kristne, men som vi ser av dette, og flere andre skriftsteder, så fremkom denne forventningen tydelig i forkynnelsen. Selve nattverdhandlingen, som blant de første kristne skjedde daglig, er en forkynnelse i seg selv, om Herrens gjenkomst. "For så ofte dere eter dette brød og drikker av dette beger, forkynner dere Herrens død, INNTIL Han kommer." (1.Kor 11,26) I forbindelse med nattverdfeiringen finnes det et arameisk uttrykk, som sannsynligvis har vært brukt i denne liturgiske sammenhengen: "Maran ata!" Disse ordene, litt avhengig av hvordan de deles opp, kan bety: "Kom, Herre!" Eller: "Herren kommer." Dette bønneropet avslutter da også Åpenbaringsboken: "Den som vitner om alt dette, sier: Ja, Jeg kommer snart. Amen. Ja, kom, Herre Jesus." (Åp 22,20)
(fortsettes)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar