tirsdag, november 04, 2008

Svensk pionermisjon i Øst-Europa





I dag har jeg gleden av å presentere en svensk pionermisjon som kalles Ljus i Öster. Mens jeg arbeidet som redaktør for Ropet fra Øst, het denne organisasjonen Slaviska Missionen. Den ble stiftet allerede i 1903 og er dermed en av verdens eldste østmisjoner. Fra begynnelsen av var virksomheten rettet mot Russland alene, men med tiden ble Slaviska Missionen en misjonsorganisasjon for alle de såkalte østblokklandene. I dag arbeider de i Øst-Europa, Mongolia, Kina og Tyrkia.

Slaviska Missionen eller Ljus i Öster ble grunnlagt av Nils Fredrik Höijer. Han var virkelig en pioner som levde og døde for å gjøre Kristus kjent blant folkene i øst. Kallet gjaldt først og fremst det russiske imperiet. Høijers liv gikk geografisk gjennom Värmlands skoger, gjennom storbyen Petersburg, til det flerkulturelle Kaukasus, inn blant ujguterne i Kina, helt til Alaska og Sibir! Høijer var et språkgeni og uredd brøt han stadig ny mark blant russere, armenere, kurdere, ujgurer og andre folk. Det tilsynelatende umulige var ikke umulig for ham.

Nils Fredrik Høijer er i dag et stort forbilde. Bevegelig, djerv og fleksibel. Alt nødvendige kvaliteter i pionermisjon. Han regnet med en Gud som gjør under.

Ljus i Öster prioriterer de folk som ennå ikke har fått Bibelen på sitt språk, og de produserer litteratur for barn og ungdom, samt annen misjonslitteratur. De utdanner og trener nye misjonærer i sine målområder, og sørger for underhold av disse. De driver nødhjelpsarbeid og sender tv og radioprogrammer for å nå de store massene med evangeliet.

Jeg hadde den store gleden å være tilstede ved jubileet i 1993, da Ann-Charlotte Fritzon lanserte sin bok: "Passion för det omöjliga", boken om pioneren Nils Fredrik Höijer. Jeg skulle ønske mange nordmenn fikk øynene opp for hva svenskene gjør i Øst Europa! Gjennom denne misjonsorganisasjonen vinnes tusenvis av mennesker for Jesus hvert eneste år. Det er det gode grunner for å takke Gud for.

Flere opplysninger får du ved å gå til: http://www.ljusioster.se/viewNavMenu.do?menuID=94

Ljus i Öster driver sitt arbeid basert på Lausannedeklarasjonen. Bildet er fra en misjonskonferanse i Mongolia i november 2007. På bildet ses daværende leder Wilgot Fritzon.

4 kommentarer:

Anonym sa...

BjornOlav:
Så märkligt att du nämner om Ljus i Öster.En i min bönegrupp en svärson till min böneBirgit,som heter Per,han arbetar i Ljus i Öster,och han har varit i Ryssland flera gånger.Det är mycket intressant att höra om hans resor där.
Vilket arbete dom gör Ljus i Öster,t.ex. med alla biblar som dom skickar till Kina!
Kvinnan som du nämnde om,är inte hon Wilgot Fritzons fru?

BjornOlav,så underbart att du har fått färdig boken om Abraham!
Ser fram emot att få läsa den!
Ha en välsignat kväll, och Guds Frid!
Karin

Anonym sa...

Etter å ha lest om Ljus i Øster, synes jeg at det passer bra med denne utfordringen som Keith Green kommer med i sangen "Open your eyes":

"Open your eyes to the world all around you.
Open your eyes, open your eyes.
This world is much more then the things that sorround you.
You must arise and open your eyes.
Sometimes we`re too busy to share.
But Jesus wants us to care.

Open your arms to the naked and shiverin'
Open your arms... open your arms.
We need a litle less taking,
a whole lot more giving.

We`re safe and warm, we can open our arms
and love a little bit stronger
and pray a little bit longer!

Jesus says
when we love someone in his name
we`re loving him.
and Jesus says
when we touch someone in his name
we`re touching him.
and we need to show them the light, and we`re got to pour out over lives!

Open your hearts to the ones who are desperate.
Open your hearts... open your hearts.
They may may never repay you,
but their souls are worth it!
New life you impact, when you open your heart.
Jesus loves all men the same
So we`re got to go out in his name..."

Keith Green døde under tragiske omstendigheter i 1982. Vil du vite mer om han kan du sjekke ut disse sidene, www.keithgreen.com og www.lastdaysministries.org. Denne sangen og mange andre finner du også på www.youtube.com.

Stener

Bjørn Olav sa...

Jo, det er kona til Wilgot Fritzon. Jeg takker Gud for Ljus i Öster. Det er en misjonsorganisasjon etter mitt hjerte. Det er noe med svensker og pionermisjon. Jeg tenker blant annet på Daniel Berg som dro til Brasil, og du har så mange andre. Du er jo også en pioner, Karin. Jeg er så glad for din iver etter å vitne om Jesus. Vi snakker mye om det her hjemme. Stå på!

Ja, nå er jeg kjempeglad. Men det er litt merkelig å ikke ha dette arbeidet å gå til hver dag. Det skal bli ok å gjøre noe annet, nå får jeg bedre tid til bloggen, til å gå turer med Poirot, og til å besøke bønnekoia. Jeg skal skrive et par bøker til, det er planen, men jeg tar noen uker skrivefri nå. Ha en velsignet dag.

Anonym sa...

Takk for at du skriver om ulike misjonsorganissjoner. Jeg ser fram til spennende lesing. Må vi alle brenne for misjon!

Jeg har skrevet inn oversettelsen av sangen til Keith Green for de som har problemer med engelsk. Han har er en av de som har inspirert meg mest siden jeg tok imot Jesus. Og hans budskap og sanger er like aktuelle i dag. Han var en profet.

Her er oversettelsen av "Open your eyes":

"Åpne deres øyne for for verden omkring dere.
Åpne deres øyne....åpne deres øyne.
Denne verden er mye mer enn det som omgir deg.
Du må stå opp og åpne dine øyne.
I blandt er vi for opptatt tl å dele, men Jesus ønsker at vi skal bry oss.

Åpne deres armer for de som er nakne og skjelver
Åpne deres armer...åpne deres armer
Vi trenger å ta litt mindre, og gi mye mer.
Vi er så trygge og varme, vi kan åpne våre armer
Og elske litt sterkere, og be litt lenger!

Jesus sier: Når vi elsker noen i hans navn, så elsker vi Ham.
Og Jesus sier: Når vi rører noen i hans navn, så rører vi Ham.
Og vi må vise dem lyset, vi må tømmer ut våre liv.

Åpne deres hjerte for de som er desperate,
åpne ders hjerte... åpne deres hjerter.
Kanskje de aldri betaler tilbake,
men sjelene deres er verdt det.
Nytt liv deler du, når du åpner ditt hjerte.
Jesus elsker alle mennensker like høyt,
så vi må gå ut i hans navn...."

Stener