onsdag, august 15, 2012

Er kvinnen som nevnes i Åp 12 Jomfru Maria?

Er det jomfru Maria som apostelen Johannes beskriver i Åp 12 når han i sine syner forteller om 'en kvinne som var kledd i solen, med månen under føttene sine, og på hodet hadde hun en krone med tolv stjerner. Fordi hun var med barn, ropte hun i rier og i fødselsveer'. (v.1-2) Spørsmålet aktualiseres i dag fordi dagen i dag er minnedagen for Jomfru Marias hensovelse.

Mange tror det. Men det finnes også andre tolkninger av dette vanskelige skriftstedet. Et av de mest anerkjente bibelkommentarene i de evangelikale sammenhengene er Jamieson, Fausset and Brown og deres 'Commentary on the Whole Bible'. Dette standardverket ble anbefalt på det varmeste av blant annet C.H Spurgeon, den legendariske baptistpastoren i Metropolitan Tabernacle i London.

Forfølgelsen av Israel
Jamieson/Fausset/Brown mener at det som beskrives i Åp 12,1-6 'beskriver i detalj Dyrets forfølgelse av Israel og den utvalgte menighet, som er blitt summarisk nevnt i Åp 11,7-10, og triumfen til de trofaste, og straffen over de utro. Kapitlene 16-20 i Åpenbaringen er en detaljert beskrivelse av dommen over Dyret, nevnt i Åp 11,13 og v.18.' (Commentary on the Whole Bible. Zondervan Publishing House, 1975, side 1560)

I følge disse tre er kvinnen som nevnes i Åp 12 'Israel, først, og så menigheten av hedninger, som er ikledd Kristus'. De siterer en annen bibelfortolker (Auberlen) som hevder at 'de 12 stjernene rundt kvinnens hode er Israels 12 stammer, og bakgrunnen for dette er det Johannes nevner i det foregående kapitlet om 'Guds tempel' og 'Hans paktsark' (11,19).

Jamieson/Fausset/Brown skriver så: 'Kvinnen kan ikke bety, bokstavelig, Jesu jomfruelige mor, for hun flyktet ikke ut i ødemarken og ble der i 1260, mens den rest som er igjen av hennes ætt ble forfulgt av dragen'.

De tre mener derimot at barnet det her er snakk om er Jesus.

Bo Giertz
En annen evangelikal bibelfortolker er den anerkjente svenske biskop Bo Giertz. Han skriver i sin trebinds Bibelkommentar:

'Johannes ante at kvinnen var Guds brud, den ene som han hadde kåret og utvalgt blant alle jordens folk. Hun skulle føde, og ropte i fødselsveer. Kanskje tenkte Johannes et øyeblikk på Maria, Herrens mor. Guttebarnet som ble født, var jo åpenbart Jesus; han var den lovede som skulle styre alle folk med jernstav (Salme 2,9). Senere så han henne flykte ut i ørkenen. Han så hvordan dragen forfulgte alle de andre barna hennes. Da må han ha forstått at det ikke dreide seg om Maria, men om Guds brud, hun som først ble kalt Sions datter og siden ble Guds kirke. Det han fikk se, var brudens, gudsfolkets og Kirkens historie. Alt dette ble betraktet fra evighetens synsvinkel, men det ble redusert til noen få avgjørede hendelser ... Dragen gjør seg nå klar til å sluke kvinnens barn så snart det er kommet til verden. Messias skulle jo bli født av bruden og fremstå fra Guds folk som en jøde blant andre jøder ...' (Bo Giertz: Forklaringer til Det nye testamente, Lunde forlag, bind 3, side 348)

Oddvar Nilsen og Studiebibelen
Min gode venn, nå avdøde Oddvar Nilsen, i sin tid en meget anerkjent bibellærer innen norsk pinsebevegelse, skrev en syv binds bibelkommentar, som ble utgitt i 1989. Om kapitel 12 i Åpenbaringen skriver han: 'Den første som nevnes er en kvinne, som er et bilde på Israel (vers 1) Foruten henne er det flere andre personligheter som blir omtalt i andre deler av boken. Det er Dragen (Satan), guttebarnet (Kristus), englefyrsten Mikael og Dyret som stiger opp av havet (Antikrist) og Dyret fra jorden (den falske profet)' (Oddvar Nilsen: Daglig Bibelkommentar, Filadelfiaforlaget, bind 7, side 235)

Studiebibelen, som ble redigert av Thoralf Gilbrant, kommenterer Åp 12 slik:

'Flere steder i Skriften er Israel framstilt som en fødende kvinne (Jes 26,17-18;Mika 4,10 og 5,2) Om kvinnen her er Israel, som fødte Messias, er det likevel mulig at hun den senere delen av kapitlet er menigheten som forfølges for sin tro. Kvinnen står da som symbol for gudsfolket både i den gamle og den nye pakt. Vers 2 kan imidlertid også tolkes som Israels lidelser som folk'. (Studiebibelen, Illustrert Bibelleksikon A/S, 1981, bind IV, side 843)

John MacArthur
En av dagens fremste amerikanske bibeltolkere er John MacArthur. I sin Studiebibel, kommenterer han åpningsversene i Åp 12 med å slå fast at kvinnen som nevnes 'ikke er en faktisk kvinne, men et symbol som representerer Israel'. (The MacArthur Study Bible. Crossway, Wheaton Illinois 2010, side 1956). MacArthur begrunner dette med å henvise til at 'Israel er avbildet som Guds hustru i Det gamle testamente' og henviser til Jes 54,5-6;Jer 3,6-8 og 31,12;Esek 16,32 og Hosea 2,16.

Ingen kommentarer: