"Salige er de rene av hjertet, for de skal se Gud." (Matt 5,8)
Om vi skulle beskrive Gud med ett ord som dekket alle sider ved Hans karakter og personlighet, så må det være ordet hellig. Det er Hans hellighet som gjør Gud til Gud. Hellighet er ikke bare en av Guds egenskaper. Det er Hans navn, og navnet står for hvem Han er. Og alt Han gjør er i overensstemmelse med hvem Han er. Den Evige er hellig i alt hva Han er. Det er Hans hellighet som styrer Hans handlinger. Når Han elsker så er det med en hellig kjærlighet. Når Han benåder så er det med en hellig nåde. Når Han blir vred så er Hans vrede hellig.
Det finnes en ensidighet i fremstillingen av Gud i dag som er både skadelig og forførende. Det er den sterke understrekningen av 1.Joh 4,8: "Gud er kjærlighet." Ja, en side ved Guds karakter er at Han er kjærlighet, men vi kan ikke løsrive denne kjærligheten fra Hans hellighet! Gjør vi det skaper vi Gud i vårt eget bilde. Det er bare når vi forstår Guds hellighet at vi kan forstå hvorfor Gud handler som Han gjør.
Hellighet i sin høyeste form tilhører Gud. "Hvem skulle ikke frykte deg, Herre, og ære ditt navn? For du alene er hellig. Alle folkene skal komme og tilbe for ditt åsyn, for dine rettferdige dommer er blitt åpenbare." (Åp 15,4)
Når profeten Jesaja får se Herren sitte på sin trone, ser han også de mektige serafene som sto omkring Ham, og den ene roper til den andre: "Hellig, hellig, hellig er Herren, hærskarenes Gud! All jorden er full av Hans herlighet." (Jes 6,3) I Salme 99 beskrives Guds karakter ved å understreke Guds hellighet. I vers ni leser vi: "Opphøy Herren, vår Gud, kast dere ned og tilbe på hans hellige berg! For hellig er Herren, vår Gud."
En rett forståelse av den kristne tro er umulig hvis vi ikke forstår Guds hellighet. Og en virkelig opplevelse av hvem Gud er får vi først i møte med Hans hellighet.
Likevel er ordene hellig, hellighet og helliggjørelse nesten forsvunnet fra vårt vokabular. De er fremmede ord i mange kristne forsamlinger. Man presenterer en kristen tro løsrevet fra sannheten, og presenterer da egentlig en parodi. Vi skal tale sant om Gud, og det gjør vi ikke om vi utelater Hans hellighet. Omkring 600 ganger forekommer ordet hellig i ulike former i Bibelen. En hel bok, 3. Mosebok, handler stort sett om emnet hellighet. Når Det nye testamente taler om de kristne, beskrives de også gang på gang som "de hellige". Vi skal i neste artikkel se på hva det innebærer.
Jeg nøler ikke med å si at den kristne forsamlingens aller største behov i dag er ikke lederskapskurs, nye trendy møteformer, spektakulær lovsang - men et møte med Guds hellighet. Det vil forandre alt - absolutt alt. Vi vil ikke være de samme etterpå, heller ikke våre menigheter. Våre liv ville se totalt annerledes ut, også våre prioriteringer.
(fortsettes)
Om vi skulle beskrive Gud med ett ord som dekket alle sider ved Hans karakter og personlighet, så må det være ordet hellig. Det er Hans hellighet som gjør Gud til Gud. Hellighet er ikke bare en av Guds egenskaper. Det er Hans navn, og navnet står for hvem Han er. Og alt Han gjør er i overensstemmelse med hvem Han er. Den Evige er hellig i alt hva Han er. Det er Hans hellighet som styrer Hans handlinger. Når Han elsker så er det med en hellig kjærlighet. Når Han benåder så er det med en hellig nåde. Når Han blir vred så er Hans vrede hellig.
Det finnes en ensidighet i fremstillingen av Gud i dag som er både skadelig og forførende. Det er den sterke understrekningen av 1.Joh 4,8: "Gud er kjærlighet." Ja, en side ved Guds karakter er at Han er kjærlighet, men vi kan ikke løsrive denne kjærligheten fra Hans hellighet! Gjør vi det skaper vi Gud i vårt eget bilde. Det er bare når vi forstår Guds hellighet at vi kan forstå hvorfor Gud handler som Han gjør.
Hellighet i sin høyeste form tilhører Gud. "Hvem skulle ikke frykte deg, Herre, og ære ditt navn? For du alene er hellig. Alle folkene skal komme og tilbe for ditt åsyn, for dine rettferdige dommer er blitt åpenbare." (Åp 15,4)
Når profeten Jesaja får se Herren sitte på sin trone, ser han også de mektige serafene som sto omkring Ham, og den ene roper til den andre: "Hellig, hellig, hellig er Herren, hærskarenes Gud! All jorden er full av Hans herlighet." (Jes 6,3) I Salme 99 beskrives Guds karakter ved å understreke Guds hellighet. I vers ni leser vi: "Opphøy Herren, vår Gud, kast dere ned og tilbe på hans hellige berg! For hellig er Herren, vår Gud."
En rett forståelse av den kristne tro er umulig hvis vi ikke forstår Guds hellighet. Og en virkelig opplevelse av hvem Gud er får vi først i møte med Hans hellighet.
Likevel er ordene hellig, hellighet og helliggjørelse nesten forsvunnet fra vårt vokabular. De er fremmede ord i mange kristne forsamlinger. Man presenterer en kristen tro løsrevet fra sannheten, og presenterer da egentlig en parodi. Vi skal tale sant om Gud, og det gjør vi ikke om vi utelater Hans hellighet. Omkring 600 ganger forekommer ordet hellig i ulike former i Bibelen. En hel bok, 3. Mosebok, handler stort sett om emnet hellighet. Når Det nye testamente taler om de kristne, beskrives de også gang på gang som "de hellige". Vi skal i neste artikkel se på hva det innebærer.
Jeg nøler ikke med å si at den kristne forsamlingens aller største behov i dag er ikke lederskapskurs, nye trendy møteformer, spektakulær lovsang - men et møte med Guds hellighet. Det vil forandre alt - absolutt alt. Vi vil ikke være de samme etterpå, heller ikke våre menigheter. Våre liv ville se totalt annerledes ut, også våre prioriteringer.
(fortsettes)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar