Johannes 1,29 er et ord jeg stadig vender tilbake til. Det er døperens vitnesbyrd om Jesus: "Se der Guds lam, som bærer bort verdens synd." Denne påsken har dette vært ordet som jeg har meditert spesielt over.
C.O. Rosenius, som har satt slike gode spor etter seg i Norden, har sagt om dette ordet: "Vår fulle frihet fra syndens skyld og dom overfor Gud og vår egen samvittighet hviler på en så enkel sannhet som denne at dersom noe blir tatt bort fra et sted og lagt på et annet sted, så ligger det ikke lenger på det første stedet. Dersom dine synder er lagt på Guds Lam, så ligger de ikke på deg. Har Gud Herren lagt dine synder på Lammet, tilreknet og starffet dem på Ham, da står de ikke lenger på din regning." Rosenius, som ble kalt for Nordens lille Luther, siterer selveste lærefader Martin som har sagt:
"Den Herre Gud sa: Jeg vet at dine synder er for svære å bære for deg. Se, jeg vil derfor legge dem på mitt Lam og ta dem bort. Tro du på dette. For når du gjør det, er du fri fra synden. Synden har bare to steder å være. Enten er den hos deg og hviler tungt på ditt hode, eller så er den på Kristus, Guds Lam. Dersom den hviler på dine skuldre, da er du fortapt. Men dersom den hviler på Kristus, da er du fri og blir frelst. Velg nå hvilken av delene du vil. At syndene ble liggende på deg, det var etter lov og rett. Men av nåde er de lagt på Kristus, Lammet. Hadde det ikke vært slik, og hadde Gud villet gå i rette med oss, var det ute med oss." (C.O. Rosenius: Husandaktsboken. Lunde forlag, side 518-519)
Det står så flott og så sterkt i Augustana, i kapitlet: "Evangeliet om forsoningen", om Guds Lams gjerning:
"For da vi var skapt og hadde fått alle slags goder av Gud Faderen, da kom djevelen og brakte oss inn i ulydighet, synd, død og all ulykke, så vi lå fordømt til evig fordømmelse under Guds vrede og unåde, - slik som vi hadde forskyldt og fortjent. Da fantes hverken råd, hjelp eller trøst før denne enbårne og evige Guds Sønn forbarmet seg over oss, vår jammer og elendighet, av sin grunnløse godhet, og kom fra himmelen for å hjelpe oss. Således er hine tyranner og fangevoktere (synden, døden, djevelen) fordrevet. I deres sted er Jesus Kristus kommet, - Han som er Herre til liv, rettferdighet, alle goder og frelse og som har revet oss arme fortapte mennesker ut av helvetes gap, vunnet oss, frigjort (forløst) oss og atter brakt oss inn under Faderens behag og nåde. Han har tatt oss til eiendom under sitt vern og forsvar, forat Han kan regjere oss ved sin rettferdighet, visdom og makt, ved sitt liv og sin frelse." (Konkordieboken. De lutherske bekjennelsesskrifter. Oversatt, systematisk ordet og med anmerkninger av Dr.Philos Olav Valen-Sendstad. Lunde forlag, side 106)
Etter dette er det bare en ting å si: Halleluja!
4 kommentarer:
OH YEAH!!!
Dette var veldig godt å lese! Veldig inspirerende!
Du skriver godt om disse tinga Bjørn Olav. Jeg kan nok strekke meg så langt som til å si at jeg elsker Joahnnes evangelium sjøl og selvfølgelig "se der Guds lam, som bærer verdens synder" er så vakkert, både poetisk og i innhold så utrolig viktig for meg. Den lille bibel, og ikke minst åpningen der vi får malt hvordan Guds Ord er en levende skapning, Gud, som alltid har vært der, alltid vil være der og som bor i oss. Helt fantastisk er det.
Ønsker deg og din familie en fantastisk påske med god helse, masse morro, glede og fred!!
Halleluja, takk for Lammet! Som bar all verdens synder.
Tenk: "Ren og rettferdig, himmelen verdig, er jeg i verdens Frelser alt nu. Ordet forkynner, at mine synder, kommer han aldri mere i hu. Å, jeg er frelst og salig fordi, Sønnen har gjort meg virkelig fri. Fri i fra nøden, dommen og døden, amen halleluja!"
Johannes
La oss synge Agnus Dei med Nicolaus Decius (1522)idag:
O Guds Lam uskyldig,
på korset ihjelslaget,
inntil døden lydig,
hvor ille var du plaget!
For vår skyld var du såret,
har verdens synder båret,
miskunn deg over oss, o Jesus.
Nr 148 i Norsk Salmebok
Takk for hyggelig påskehilsen, Knut Anders! Håper du får rikelig med anledning til å bruke skiene som du liker så godt.
Legg inn en kommentar