Ganske nylig kom den nye andaktsboken til Peter Halldorf (bildet) på norsk. Jeg fikk så stort utbytte av å lese denne betraktningen, at jeg gjengir den her:
'To spørsmål får sitt svar i julen. Hvem er barnet som er født i Betlehem i relasjon til Gud? Og hvem er barnet som ble født i relasjon til oss?
I relasjon til Gud er barnet Gud. De to deler samme natur, derfor kalles Jesus Guds Sønn. I relasjon til oss er barnet vår bror og frelser. Bibelen taler om Jesu trefoldige fødsel: Guds Sønns fødsel før verden og tiden ble til. Guds Sønns fødsel i tiden og verden ved Den Hellige Ånd av jomfru Maria. Og Guds Sønns fødsel i menneskets hjerte ved Helligåndens kraft.
Hva består det forbilledlige i, når Bibelen taler om at Jesu liv er forbildet for det kristne livet? Slik som Jesus ved Ånden blir født av jomfru Maria, slik fødes Kristus ved Ånden i menneskets hjerte at vi skal vokse opp til full 'modenhet i Kristus'.
Gud blir et menneskebarn. Mennesket blir et Guds barn. Begge fødslene er Guds verk. Det Jesus er av natur - Guds Sønn - blir mennesket av nåden, Guds sønner og døtre.
Er det sant at Jesus er vår bror? I så fall kan det bare bety en ting: Faderens blikk hviler på deg med samme ømhet og kjærlighet som når han ser på sin enbårne Sønn. Du hviler i hans fang, slik barnet hviler i Guds mors fang'.
(Peter Halldorf: Med evig kjærlighet. Luther 2013, side 386)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar