mandag, desember 09, 2013

Svakhetens teologi, del 2

Dette bildet har vært en preken i seg selv for meg personlig. Det har fulgt meg lenge nå.

Bildet viser den forrige koptiske paven, Shenouda III. Det vier en mann i stor skrøpelighet, i forbindelse med et av hans mange sykehusinnleggelser mot slutten av livet. Men det viser også en mann som selv i sin svakhet gir av sitt liv for andre. Han skriver til noen for å oppmuntre dem til å følge Ham som Shenouda III elsket mer enn noe annet på jord: Herren Jesus.

Jeg ser på bildet og minnes apostelens ord: 'Min nåde er nok for deg, for Min kraft blir fullendt i svakhet'. (2.Kor 12,9)

Pave Shenouda III sa ved en anledning:

'Den kristne tro er et liv som vi drikker av og tørsten blir slukket. Det er et liv hvor vi blir disipler av de som etterfulgte, praktiserte og fullførte dette Livet før oss'.

Jeg kjenner på en djup takknemlighet for denne 'sky av vitner', alle de som har gått foran og som fullførte løpet og bevarte troen. Hvilke eksempler de var - selv midt i sin svakhet og skrøpelighet. Da kan en selv kjenne på dager som ikke er så gode, og likevel være ved godt mot.

Ingen kommentarer: