tirsdag, februar 07, 2017

Når Herren kommer for å hente oss

I ørkenfedrenes visdomsord er det en fortelling om de siste øyeblikk i livet til abba Sisoes den store. Da han lå for døden, begynte ansiktet hans å skinne som solen. 

"Se, abba Antonios er kommet", utbrøt han kom og litt senere føyde han til: "Se, apostlenes kor er kommet."

Hele tiden ble ansiktet hans stadig mer lysende. Så syntes det som om han snakket med noen, og disiplene som sto rundt ham spurte hvem det kunne være. 

"Englene er kommet for å ta meg med", svarte han, "men jeg har bedt dem å gi mer tid - slik at jeg kan angre litt". 

Disiplene var overrasket over dette: "Du trenger ikke å angre, fader", innvendte de.

"I sannhet", svarte han, "inne i meg vet jeg ikke om jeg engang har begynt."

Så ble utstrålingen fra ansiktet hans enda mer blendende, og de hadde alle dyp ærbødighet for ham.

"Se, Herren er kommet", ropte abba Sisoes, og så døde han.

(Gjengitt i Biskop Kallistos Ware: Hvordan blir vi frelst". Hellige Trifon Skita 2014, side 48. Norsk oversettelse ved Jon Wetlesen)

Ingen kommentarer: