fredag, mai 30, 2008

Globale forførelser i endetiden, del 4


Jeg tror at en av forklaringene på hvorfor det er så liten vilje til å bedømme det som skjer i Lakeland, og den mer eller mindre ukritiske holdningen til det som skjer i flere av disse såkalte "utgydelser av Ånden" er den desperasjonen mange kristenledere kjenner for at det må skje noe som kan stadfeste og bekrefte evangelieforkynnelsen. Det er ingen tvil om at det er geniun lengsel etter Guds nærvær, mange har gått lei av alle teoriene som presenteres og lengter etter ekte vare. Det ser ut som om dette går i bølger. Nå er det Lakeland som er det store, før var det Toronto, og i mellomtiden Brownsville. Og nordmenn reiser for å ta med seg hjem en "overføring av salvelsen" i form av risting, skjelving, latter, skriking, gullstøv, gullplomber, eller i form av liggeunderlag og spesiallagede puter til å ligge på gulvet med. For ikke lenge siden var en god venn av meg vitne til at en vel voksen mann stupte kråke rundt hele kirkesalen i forbindelse med et bønnemøte! I en annen sammenheng måtte jeg, sammen med noen andre ledere, gripe inn for å roe ned noen personer som skrek så mye at de forstyrret resten av de som var kommet sammen for å be.


Jeg kjenner at jeg kvier meg for å skrive om dette, for jeg vet at dette berører mange mennesker, og mange av dem er mine venner eller bekjente. Men det kreves av oss at vi er våkne for at vi kan bli forført, og at vi må bedømme det som skjer med Guds ord som vår autoritet. Ting som det ikke finnes belegg for i Skriften må vi avvise. Der finnes den endelige åpenbaringen, som det verken skal legges noe til eller trekkes noe fra. Betyr det at ikke mennesker kan bli berørt når de møter Gud? Jo, det kan de bli. Bibelen gir eksempler på mennesker som opplevde Guds nærvær som fryktinngytende. Når Johannes møter Den oppstandne på Patmos, leser vi: "Da jeg så Ham, falt jeg ned som død ved føttene Hans." (Åp 1,17) Legg merke til hvordan Johannes opplevde dette møtet, og legg merke til at han falt ned ved Jesu føtter. Han falt ikke bakover. Som jeg har skrevet flere ganger nå, det finnes intet eksempel fra Bibelen på at noen falt bakover. Det finnes heller ikke noe eksempel på gullstøv eller gulltenner, eller krigstunger for den saks skyld. Alt dette er noe utenombibelsk. Heller ikke finnes det noe eksempel på at vi skal kommandere våre engler til å arbeide for oss, eller tjene oss, slik som Jesse Duplantis hevder i en bok som er oversatt til norsk. Det er Gud som befaler over englene, ikke menneskene! Vedkommende har også skrevet en bok om himmelen hvor han påstår at det finnes lagre med kroppsdeler, og at dette lageret brukes når Gud helbreder syke! Samme mann gjengav i sitt fargerike magasin, hvor det er bilder av Jesse og hans kone nesten på hver eneste side, en "profeti" av Kenneth Copeland hvor det sto at Gud skulle gi Duplantis et eget jetfly. Dette var formulert slik at det var Den Hellige Ånd som talte. Hvis hans partnere gav penger til dette flyet, kom de til å bli rikt velsignet. Jeg vet hva jeg snakker om, jeg har hatt abonnement på dette magasinet i mange år, fordi jeg som pastor ønsker å følge med på det som skjer. Det mener jeg kreves av oss som står ansvarlige for de mennesker Gud har gitt oss å tjene.


Om vi ikke leser om noe av dette i Bibelen leser vi om mennesker som kommer i syndenød, om omvendelser og gråt. Og vi leser om demonisk aktivitet som gir seg utslag i mange ting.


Todd Bentley (bildet) påstår han har vært i den tredje himmel, og skal visstnok også ha steget opp på en stige som var satt opp fra den tredje himmel og inn i den fjerde, hvor han taler direkte med Gud! Han snakker jevnlig med en engel ved navn Emma, som visstnok skal stå bak profetbevegelsen i Kansas og har også hatt noe å gjøre med den ikke ukjente helbredelsesevangelisten William Branham. Tatoveringene, piercingene og kroppsringene mannen bærer, skal visstnok ikke skrive seg fra hans kriminelle fortid, men fra senere år.


Det er på tide å besinne seg! Det er på tide å sette seg ned med Bibelen sin og granske det som skjer i lys av den. Og det er på tide at pastorer og ledere nå våger å stå frem med en klar rettledning til det folket de er satt til å tjene.

33 kommentarer:

Anonym sa...

Takk for at du tar tak i dette. Jeg tror virkelig at Lakeland ikke er fra Gud. Det betyr ikke at gode ting kan skje der. Hvor to er samlet i Jesu navn, der er han. Så gode ting kan skje, men det er så mye urovekkende med denne vekkelsen, at jeg ikke tror den er fra Gud.

legger inn denne advarselen fra en tidl. pastorvenn til Todd Bentley fra England :

"My difficulty with Todd Bentley's ministry is not whether he has recently covered himself with tattoos or pierced himself silly, but the SOURCE of his power. He keeps changing his position on this. Sometimes he says it's the Holy Spirit and a lot of the time it's his angels.

"Many have said that they believe that Florida is a 'mixture'. Personally, I do not believe 'mixture' is involved. I believe these deceiving spirits have hi-jacked Todd's ministry? Either the healings are of God or they are not. Which is it?

"People can be healed in spiritualist churches. I have witnessed, close-up, first hand, people being instantly healed by mediums and faith healers. I have also seen people healed by the power of the Holy Spirit. To begin with there is no discernible difference. However the counterfeit healings soon begin to either go wrong or something far worse comes upon the person.

"When God heals someone - He adds 'no sorrow.'

"I know Todd started off OK - I was there in his early meetings? In September 2000 I stood in front of Todd and gave him the warning that God gave me for him. "Beware, the leaven of the Pharisees, lest an angelic leaven enters your ministry."

"One month later, according to Todd's own account, at a meeting in Grants Pass Oregon, Cal Pierce walked in with Branham's 'Healing Revival' angel in tow, Todd saw and accepted this spirit without reservation. His 'angels' have been with him ever since.

"I have written to Todd on numerous occasions and reminded him of God's warning, alas to no avail.

"When Todd Bentley conducted a healing meeting in a large charismatic church here in England in 2005, he laid hands on many people who were apparently healed. I know of at least one instance where a pastor's wife with cancer was prayed for by Todd. Soon afterwards she heard voices in her head telling her to 'drown herself just like her father did'. The poor woman ended up in a mental hospital, I believe she still has the cancer.

"No-one is following up or keeping records of what happens to people who have hands laid on them by Todd or others like him.

"I have kept records as far as I can, concerning this particular church. Over a relatively short period, there has been a dramatic increase in premature deaths, cancers, marriage break-ups, sickness and disease amongst the congregation where the leadership have allowed this type of ministry into their church. Many people left the church in fear.

"These are the consequences of following this type of 'ministry' which no-one is either aware of, or wants to address. I know, I have visited the people in hospital and attended one of the funerals."

Anonym sa...

Overnevnte artikkel var hentet fra http://www.revivalschool.com/florida.html

Anonym sa...

Jeg legger også inn et vitnesbyrd fra Todd Bentleys Fresh Fire side. Legg merke til det veldige englefokuset:

Now let me talk about an angelic experience with Emma. Twice Bob Jones asked me about this angel that was in Kansas City in 1980: “Todd, have you ever seen the angel by the name of Emma?” He asked me as if he expected that this angel was appearing to me. Surprised, I said, “Bob, who is Emma?” He told me that Emma was the angel that helped birth and start the whole prophetic movement in Kansas City in the 1980s. She was a mothering-type angel that helped nurture the prophetic as it broke out. Within a few weeks of Bob asking me about Emma, I was in a service in Beulah, North Dakota. In the middle of the service I was in conversation with Ivan and another person when in walks Emma. As I stared at the angel with open eyes, the Lord said, “Here’s Emma.” I’m not kidding. She floated a couple of inches off the floor. It was almost like Kathryn Khulman in those old videos when she wore a white dress and looked like she was gliding across the platform. Emma appeared beautiful and young-about 22 years old-but she was old at the same time. She seemed to carry the wisdom, virtue and grace of Proverbs 31 on her life.

She glided into the room, emitting brilliant light and colors. Emma carried these bags and began pulling gold out of them. Then, as she walked up and down the aisles of the church, she began putting gold dust on people. “God, what is happening?” I asked. The Lord answered: “She is releasing the gold, which is both the revelation and the financial breakthrough that I am bringing into this church. I want you to prophecy that Emma showed up in this service-the same angel that appeared in Kansas city-as a sign that I am endorsing and releasing a prophetic spirit in the church.” See, when angels come, they always come for a reason; we need to actually ask God what the purpose is. Within three weeks of that visitation, the church had given me the biggest offering I had ever received to that point in my ministry. Thousands of dollars! Thousands! Even though the entire community consisted of only three thousand people, weeks after I left the church the pastor testified that the church offerings had either doubled or tripled.

During this visitation the pastor’s wife (it was an AOG church) got totally whacked by the Holy Ghost - she began running around barking like a dog or squawking like a chicken as a powerful prophetic spirit came on her. Also, as this prophetic anointing came on her, she started getting phone numbers of complete strangers and calling them up on the telephone and prophesying over them. She would tell them that God gave her their telephone number and then would give them words of knowledge. Complete strangers. Then angels started showing up in the church.

I believe Emma released a financial and prophetic anointing in that place. That was the first angel that I have ever seen in the form of a woman. Some angels I’ve seen seemed like they were neither male nor female. However, Emma appeared as a woman who was like a Deborah, like a mother in Zion. When she came, she began to mentor, nurture and opened up a prophetic well. The people in the church began having trances and visions and the pastor began getting words of knowledge and moving in healing. That congregation also saw more financial breakthrough than they had ever seen before.

I was at another meeting in Atlanta when my wife, Shonnah, saw two financial angels walk into the service and pour oil out on the pastor. Shonnah then knew there was financial breakthrough coming. That night two people wrote the pastor cheques for $16,000 and $17,000 and others also wrote cheques to Fresh Fire for thousands of dollars, which we used for missions to the nations. In addition, many people experienced great financial blessing as well. The day after this angelic visitation one guy had millions of dollars released to him-he had been waiting for about 10 years for this breakthrough. All this financial release came because my wife saw two financial angels walk up and stand on the platform. Can you imagine? We need to pray for the Father to give us financial angels for our lives, our church and region. With this angelic assistance, we will prevail and overcome the warfare trying to hold back our financial breakthrough. Some of you don’t know how to use the angels in intercession like this. You don’t even know whether it’s OK or not….”


Jeg legger også ved en profetisk advarsel mot denne Emma engelen. Også denne er hentet fra Revival School.

"Then I heard the Lord’s voice say “Emma is not one of my angels“, or something to that effect. My brother then searched the internet for a connection of emma, after I had told him about my dream. We found that emma actually means to “embrace everything”. We also found that another name for satan is “emma-o”. Then later, my mother heard about emma. She instantly saw the devil, who had visited her as a baby christian. God had showed her that this devil, who had called herself the enchantress, was actually satan. Then, my wife went to a Todd Bentley conference. She said she felt horrible evil there. But she was being as open to the Lord as she could be. All of her friends were being touched by “god”, while she was not. By the end she has having a really hard time with everything. She thought that perhaps it was her. Anyhow, he (Bentley) was selling “annointed” hankerchiefs there, and taking money from people so that he could pray over them. I only found this part out within the last week here. It came as no surprise really. But I was still stunned because I had the revelation of him before I knew about any of this rotten fruit.’
"

Anonym sa...

Jeg skal ikke påstå noenting. Jeg er overbevist for meg selv at dette ikke er en vekkelse fra Gud.
Jeg ber dere alle prøve dette selv.

Todd Bentley har blitt advart mot engledyrkelsen sin. Paulus advarer mot oppblåste folk som søker kontakt med engler.

Jeg frykter at dette er en del av den store villfarelse som Gud tillater å ramme jorden før hans komme. Han vil prøve våre hjerter og se om vi søker sannhet eller søker opplevelser og forførende ånder og doktriner.

Må gud hjelpe oss alle å skjelne.

Reidar steen

Anonym sa...

Takk for disse artiklene om forførelser i endetiden! Takk for ditt mot til å skrive om dette, Bjørn Olav!

Jeg blir virkelig trist og lei meg over å tenke på at flere kristne ledere, som jeg har verdsatt og respektert om gjennom årene, er så begeistret for Lakeland-vekkelsen.

Jeg har en bok av Todd Bentley som heter "Journey into the Miraculous". Likeledes en CD med tittelen "Soaking in the Secret Place - prayers for the manifest presence". Dersom du, Bjørn Olav, har lyst å finne mer ut om Todd Bentley, så kan jeg sende boken og CD`en til deg. Jeg tror nok at du er flinkere enn meg til å prøve åndene. For at det ikke skal være i tvil, jeg tar ikke Todd Bentley i forsvar! Så gi meg gjerne beskjed om dette er av interesse, så har du produktene i postkassa di en av de første dagene. Bentley har forøvrig besøkt Norge for noen år siden. Han var enda fersk i gamet da han var hovedtaler på en Nyttårsfestival som Ungdom i Oppdrag arrangerte på Grimerud.

Forøvrig er jeg mer og mer skeptisk på dette med soaking som har sitt utspring fra Toronto Airport Christian Fellowship (TACF) Jeg kjøpte for noen år siden en såkalt Soaking Kit fra
Toronto-menigheten. Jeg var veldig oppglødd da dette materialet kom i hus. Jeg hadde stor tro for at jeg skulle starte et Soaking Prayer Center i vårt hjem. Det er imidlertid blitt lite soaking for min del. Soaking er blitt populært også her i landet og det er opprettet en web-side, soaking.no, som flere annerkjente kristne ledere står bak. Men jeg tviler igjen, er dette fra Gud eller er også dette forførelse? Er det noen av bloggens lesere som har kjennskap til soaking, så hadde jeg satt stor pris på synspunkter på dette.

Stener

Anonym sa...

"Herre, send Den Hellige Ånd,
Herre, send Den Hellige Ånd nå,
send Den Hellige Ånd i Jesu navn"

Dette er en bønn som Evan Roberts ba på sine knær. Han var lekpredikant og leder i forsamlingen som opplevde vekkelsen i Wales. Roberts var en ydmyk mann og trakk seg tilbake og gav Gud æren for det som skjedde.

La denne bønn også bli vår bønn.

Stener

Anonym sa...

Jeg skal ikke begi meg ut på å bedømme denne vekkelsen i Lakeland. Men det er viktig å vite hva man skal gå etter for å vurdere hva som er sunt og hva som er usunt. For min egen del fikk jeg mye hjelp da jeg for en del år siden leste boka til den canadiske psykiateren og predikanten John White "When the Spirit comes with Power". Her og nå har jeg ikke tid til å gå nærmere inn på det han skrvier, men han var opptatt av å skjelne mellom det psykiske og det åndelige. Mange predikanter har opp igjennom årene brukt "det Gud gjør her hos oss nå" som bevis for at deres forkynnelse og lære også er riktig. White skriver også om at det guddommelige og det menneskelige ofte kan gå over i hverandre. Så i ven vekkelse - eller en tradisjonell menighet - kan det være mye menneskelig samtidig med at Gud også gjør sine under.

For min egen del opplevde jeg flere velsignede øyeblikk i det som ble kalt Toronto-vekkelsen. Men en psykolog jeg kjenner sa at mange av de fenomener vekkelsen særlig var kjent for (falle, riste, gråte etc.), var rent menneskelige reaksjoner på det som skjedde inni dem. Det er altså ikke noe spesielt åndelig å falle, riste eller gråte høylytt, men det er heller ikke noe galt med det. Men skjer det store omveltinger i vårt indre, er det naturlig at kroppen vår reagerer. En annen ting er at man bør skjerme folk og ikke ta det fram for offentligheten på en plattform. Slit er først og fremst en sak mellom den enkelte og Gud.

Jeg føler altså ikke noe behov for å vurdere vekkelsen i Lakeland. Men når jeg leser om den veldige oppmerksomheten om slike ting, tenker jeg: Er dette det største Gud kan gjøre? Er dette toppen hva Den Hellige Ånd gjør i vår tid? Nei. Det største Gud gjør, er at han møter meg i Guds ord, dåpen og nattverden. Renser meg og tilgir meg mine synder. "Toppen" av hva Den Hellige Ånd gjør i vår tid, er å føre mennesker inn i Guds rike. Når dette blir det største for oss, har vi ikke behov for å la oss imponere av all verdens andre mirakler og under. De er selvsagt ikke uviktige, men ikke det viktigsdte.

For en del år siden var jeg på et helbredelsesmøte. Bl.a. skulle man be om at benet til en mann skulle bli lenger. Flere andre ville jeg skulle stå i sirkelen rundt for å få med meg det store under Gud nå ville gjøre. Men jeg avslo. Ikke fordi jeg tvilte på at det kunne skje, men fordi det for meg vitnet om vantro. Måtte ben vokse lenger ved forbønn for at man skulle få øynene opp for Guds makt? Er troen på en stor Gud avhengig av slike ting?

Vi skal takke Gud for mennesker som blir helbredet og utfridd fra sine plager. Men troen på Gud er ikke avhengig av slike hendelser. Og, som Bjørn Olav nå tar opp i sine artikler, imellom det Gud gjør, kan også djevelen virke med sin forførelse.

Anonym sa...

BjornOlav:
Jag har försökt att skriva ut profetian,men det funkade inte.Inte skulle du kunna skriva ut den,och sända den till mej per post?Vad tror du?
Sänd ett svar till mej,får jag höra.
Karin

Bjørn Olav sa...

Takk for interessante kommentarer! Jeg har vært innom web siden som anonym har lagt ut en link til, og funnet veldig mye interessant stoff der. Blant annet finnes det noen videoer med Leonard Ravenhill, som jeg absolutt vil anbefale bloggens lesere å se. Jeg har selv at stort utbytte av å lese flere av Ravenhills bøker. Han hører med blant de gode gammeldagse vekkelsesforkynnerne, og har vært mentor blant annet for David Wilkerson. Jeg har i mitt eie et brev av Martha Ravenhill, enken etter Leonard og det er sterkt å lese om denne mannens helhjertede overgivelse til Gud og hans bønneliv.

Bjørn Olav sa...

Ja takk, Stener jeg vil gjerne at du sender dette til meg. Det gir meg bedre mulighet til å sette meg inn i dette. Kommer tilbake med en egen artikkel om soaking senere, men hører gjerne fra flere om deres synspunkter - gjerne opplevelser av dette.

Bjørn Olav sa...

Takk til Reidar Steen for hans kommentar. Jeg deler din bekymring.

Bjørn Olav sa...

Pastor Dagfinn Stærk kommer som vanlig med et viktig innspill, jeg deler også dine synspunkter om dette.

Din tilnærming til hva som er viktig bør vi alle legge oss på sinne.

Bjørn Olav sa...

Karin:

Dessverre har jeg ingen skriver/printer så jeg kan ikke få skrevet ut denne profetien. Kanskje noen andre av bloggens lesere kan hjelpe deg med det?

KuleKnut sa...

Du skriver "en desperasjonen mange kristenledere kjenner for at det må skje noe som kan stadfeste og bekrefte evangelieforkynnelsen".
Dette var en veldig bra beskrivelse på veldig mye. Synes det du skriver høres veldig fornuftig ut. Hvor ble det av den gode gamle trua på Gud? Den trua der Gud er nok og det ikke er vi som skal gjøre den jobben som Han har gjort.

Jeg kjenner ikke spessiellt til noen av de eksemplene du nevner her men jeg husker den samme holdningen fra tida jeg var veldig aktiv i menighetsliv, det er opp til oss og på en måte mane frem de åndelige opplevelsene, ikke enkelt og greit høre etter når Gud har noe å fortelle oss. Det er merkelig hvordan vi har trangen til å gjøre alt på selv? Men da har vi jo noe å rose oss av og det kan jo være fint...

Kjenner ikke til mannen på bildet, men tattoveringer og piercinger har jeg jo selv også, og siden jeg har vært kristen hele livet så fikk jeg dem også nødvendigvis etter jeg ble frelst. Hehe! Jeg har en god historie på de alle og som alle mennesker er forskjellige så har vi forskjellige grunner til den stilen vi velger, så det kan vi ikke si noe på sjøl om han ikke ser helt troverdig ut med den dressen uttapå! Haha! Jeg er personlig mere skeptisk til blazeren en tattoeringen kjenner jeg! Teologien hans kan jeg ikke forholde meg til engang, men min "teologi" utrykkes faktisk ganske fint i min nye duggfriske tattoering som strekker seg utover underarmen den de vakre ordene av Lina Sandell "Han er min glede, Han er min sang" Gå inn og ta en kikk på http://www.knutanders.com/knuttatto.jpg Jeg er ganske stolt!:D

Anonym sa...

Karin.

Jeg kan sende denne profetien til deg. Men da må jeg ha din adresse. Kanskje du kan sende en melding til min mobiltelefon? Dersom du synes det
er god løsning, så skal du få mitt mobilnummer.

Stener

Anonym sa...

Bjørn Olav.

Jeg sender boken og CDèn til deg i morgen.

Stener

Bjørn Olav sa...

Det er nytt for meg at Lina Sandell skrev en slik sang, jeg vil tro det er Pelle Karlsson som er opphavet til den. :-)

Piercinger, øreringer, neseringer og tattoveringer er ikke det man forbinder med kristen tro. Det forbindes vel mer med helt andre ting.Dette brukes blant annet i hedenske religioner. Dessuten sier Skriften at kroppen vår er et tempel for Den Hellige Ånd:

"Vet dere ikke at dere er Guds tempel, og at Guds Ånd bor i dere. Hvis noen ødelegger Guds tempel, skal Gud ødelegge ham. For Guds tempel er hellig, og dere er dette templet." (1.Kor 3,16-17)

Anonym sa...

Stener: Underbart att du vill sända denna profetia till mej!
BjornOlav har min adress,kanske att du kan få den av honom,Vad tror du?Det verkar vara bättre än att sända den här på bloggen.Tack också Stener för alla dina fina och härliga inlägg i BjornOlavs blogg!
Många välsignelser Karin

Bjørn Olav sa...

Stener får adressen din via epost.

Anonym sa...

Tack Tack BjornOlav,Må Herren rikligen välsigna dej, och Stener,å omsluta er på alla sidor!
Jag satt och läste ef: 6,där Paulus manar oss att vi ska taga på oss hela Guds Vapenutrustning!Jag börjar förstå,att det är idenna tid mycket viktigt för oss,och att under ständig åkallan och bön,bedja i den helige Ande!
Guds Välsignelse!
Karin

Christianculture sa...

Bjørn Olav.

Jeg kvier meg for å skrive dette men, det bekymrer meg. Jeg har fått stor velsignelse av å lese Peter Halldorfs bøker, men det undrer meg at han tilsynelatende ikke har noen problemer med å dele sin talestol på Bjärka-Säby eller anbefale bøker av med mennesker som åpent blander inn zen, yoga og andre teknikker fra øslige religioner. Jeg tenker på Peter Mases. Han har jo også etter hva jeg forstår tett kontakt med Martin Lønnebo som ifølge svensk wikipedia er frimurer. Er virkelig den kristne spiritualitet så fattig at vi må blande inn buddisme og andre fremmedelementer?
Hva tenker du om disse tingene?

Anonym sa...

Når det gjelder frimurere vet jeg om flere kristne som har vært involvert i dette. Jeg sier ikke at jeg tror det er rett, men jeg tror heller ikke at man ikke kan være kristen og være frimurer. Jeg tror Herren vil lede oss ut av dette når vi er klare. Charles Finney var frimurer også en stund etter hans frelse, men han valgte etterhvert å bryte. Sannheten om frimureriet er at det er veldig lite annet enn en venneklubb for dem som befinner seg på de laveste nivåene. Jeg tror de fleste ikke ville reagert så mye på det. Oppover i gradene blir derimot ting annerledes. Da begynner man å få del i esoteriske og alvoret blr større.

Når det gjelder Peter Mases kjenner jeg ham ikke, men kan ikke se at han snakker østelig mystikk. Han nevner zen meditasjon, men trenger det nødvendigvis å være et problem. Husker Edin Løvås sa det slik at forskjellen på kristen og østlig inspirert meditasjon var rett og slett fokus og hva man fylte seg med. Østens meditasjon handler om å tømme sinnet, fristille seg. Kristen meditasjon handler om å fylle seg med Guds ord og beskue herren.

Nå er det jo sånn at man finner mange av de samme prinsippene og metodene i spiritualist kirker som man gjør i kristne kirker. Feks praktiserer spiritalister og østelige mystikere tungetale, helberedelse, trosbekjennelse, visualisering (eller se ting i tro som vi kristne kaller det) osv.

Det som skiller oss er alltid Kristus. Jeg er ganske enkel her. Kanskje litt for enkel, men jeg tenker slik at om noen står på hodet å mediterer over Jesus Kristus så bekymrer det ikke meg, så lenge det er Kristus som er fokuset.

Ble mye ord her, men håper du forstod hvor jeg ville henne. Når alt dette er sagt kjenner jeg hverken Peter Haldorf eller Peter maser, men jeg kan si så pass. Min svigermor fikk sin åndsdåp gjennom Peter Haldorf og det forandret livet hennes totalt. Drikk dypt av ånden er en meget god bok.

Bjørn Olav kan nok svare deg bedre enn meg..

Mvh

Morten Tobiaz

KuleKnut sa...

Joda, det er Lina Sandell som oversatte den kjente amerikanske salmen av Fanny Crosby "blessed assurance" til svensk og kalte den "salige visshet" der refrenget går "Han är min glädje, Han är min sang". En av favorittsalmene mine helt fra barndommen, samtidig som jeg synes det er et slogan som passer på en glad sanger og samtidig et fantastisk statement.

Og apropos tempel, JA, min kropp er et tempel og jeg er veldig glad for å ha sett det! Tror ikke Gud har noe i mot at jeg pynter meg, på den måten jeg liker å pynte meg. Tror ikke det er noe galt i det. Å pynte seg er noe alle gjør og det er noe vi alle har i oss og Gud har skapt mangfoldet og det utrykker seg på fantastisk mange forskjelige måter. Hvis noen sier dette har noe med hedenskap å gjøre for meg blir det omtrent like idiotisk som å si at man ikke kan bruke slips fordi det peker i retning helvete.

Jeg ødelegger ikke kroppen min, jeg passer på den så godt som mulig. Etter jeg virkelig forsto budskapet og at det var for meg og at Gud faktisk elsker meg og vil ha med meg og gjøre som den personen jeg er og som Gud har skapt meg til å være, ikke den de kristne hele tiden har lurt meg til å tro Gud vil jeg skal være, har jeg faktisk begynt å passe mere på kroppen min enn noen gang. Jeg har ikke rørt en sigarett på over 5 år etter å ha røyka 30 om dagen, jeg knapt drukket en dråpe alkohol etter jeg for ett og et halvt år siden fant meg selv hodestups på vei ut i avhengighet. Det er så utrolig effektivt når man blir møtt med kjærlighet og ikke formaninger og pekefingre. Og når det er Guds kjærlighet attpåtil, da blir man så fyllt at man ikke kan gjøre annet enn det gode.

Så ja, mere av Guds kjærlighet er min erfaring, det er det som har styrt kursen min i riktig retning i allefall, formaningene og pekefingerene drev meg bare rett til havs.

Anonym sa...

Jeg limer inn denne linken da jeg fant den interessant. Jeg sier ikke at jeg står inne for alt her, men den har mange gode poenger.

http://video.google.com/videosearch?q=todd+bentley&sitesearch=#q=sign%20and%20wonders&sitesearch=

Anbefales!!

Anno 2008 Nym sa...

Det viktigste er å glede seg over og ta vare på det som virkelig er fra Gud. Men vær våken og på vakt!

I dag hørte jeg om en "kraft-krem" for huden som har fått gratis-reklame på TV-kanalen "Visjon Norge", fordi den/de som lager den skal ha fått åpenbaring fra Gud om oppskriften. Noen jeg kjenner godt, sier den har en fantastisk virkning. Den koster riktignok litt mye.

MEN tenk litt: Den beste reklamen overfor naive kristne TV-seere må jo være å si at en har fått åpenbaring fra Gud om oppskriften.

Dette KAN være fra Gud, men jeg vet virkelig ikke hva jeg skal tro om denne kremen - åpenbart fra Gud som en velsignelse for norske kristne som er opptatt av å ha fin hud? Tja, dette lukter litt som en BLØFF, spør du meg...

Vi kristne må være sannheten tro i kjærlighet, og ikke tro enhver ånd!

Bjørn Olav sa...

Christianculture: Jeg har nettopp kjøpt "Den indre hage" av Per Mases. Jeg kjenner ikke så mye til ham eller "Berget", retreatstedet ved Rättvik i Sverige. Men jeg skal love å prioritere å lese denne boken. Vil gjerne det før jeg kommenterer ditt spørsmål.

Hva Peter Halldorf angår vil jeg ta dette opp med ham direkte. Jeg har selv opplevd mye velsignelse, både ved å være sammen med ham, siste gang på Frikirkens predikantmøte, og lese hans bøker.

Når det gjelder Frimurerne, eller for den saks skyld noen annen hemmelig orden, kan jeg ikke se at det er mulig å være kristen og samtidig del av noe som er hemmelig og hvor man faktisk har en lojalitet ut over Kristus og den kristne forsamlingen. I tillegg kommer de ritualene man må igjennom, hvor flere av dem er i direkte konflikt med Guds ord.

Jeg kommer tilbake til dette om litt.

Bjørn Olav sa...

Kraftkrem - wow. Hva blir det neste.

Christianculture sa...

Bjørn Olav.

Takk skal du ha!

Du finner forøvrig et intervju med Mases her:

http://www.vl.no/magasin/mintro/article3505149.ece?service=print

Anonym sa...

Takk for at du vil ta utfordringen om kommentere frimureri. Jeg er enig at det er umulig å være kristen og samtidig del av noe som er hemmelig. Jeg tror mange troende har store problemer med at så mange kristenledere, særlig prester i Den norske kirke og medlemmer i ulike forsamlinger, er medlemmer i frimurerlosjen.

Martin Lønnebo ble nevnt i en kommentar av christianculture. Jeg fant noe om Lønnebo på mensviventer.no, som jeg synes var meget skremmende:

"PROTESTANTISK BISKOP OG FRIMURER MED AVSLØRENDE IDÉER

Martin Lønnebo drømmer om at alle verdensreligioner skal forenes - med den katolske pave som den selvsagte åndelige leder:

Martin Lønnebo er biskop i Linkjøpings bispedømme og frimurer av tiende grad. I sin nylig publiserte bok "Det vise hjertet" taler han åpent om synkretisme og religionsblanding. Allerede i det første kapitlet beskriver biskop Lønnebo en drøm om et alterskap. På alterskapet henger flere gudebilder i messing. Lønnebo forsto at "hver og en av disse på en merkelig måte var bilder av Gud." I neste kapittel beskriver Lønnebo en visjon om å kunne forene alle verdensreligioner.

Boken avviser også at Kristus er det eneste lyset. "Kristi lys slukker ikke andre lys", skriver Lønnebo i boken og drømmer om en kirke som "samler seg mer og mer i en synlig enhet.. i en katolsk, ortodoks og evangelisk kirke med Peter som den fremste blant apostlene.."

- Ja, jeg tenker på paven, forteller biskop Martin Lønnebo."

Dette stod å lese i Magazinet, juni 1992.

Mulig at dette er tatt ut av sin sammenheng. Men hvis Lønnebo står for disse uttalelsene, så må jeg seg si at jeg er veldig undrende?

Stener

Anonym sa...

Martin Lønnebo kjenner jeg heller ikke til. Vet at han var invitert til kirkemøtet i fjor.

Hvis disse ting stemmer er han en vranglærer og bør unngåes av alle sanne troende.

Mvh

Morten Tobiassen

Anonym sa...

Limer inn denne. bør sees.

http://www.youtube.com/watch?v=HWG80y3SYzk

Bjørn Olav sa...

Stener

Jeg har ikke lest denne boken av Lönnebo. Men jeg har lest en annen, og det finnes ting i denne boken som jeg synes er foruroligende. Det går i samme retning som det du henviser til, men jeg trenger noe mer tid til å gå nærmere igjennom det. Jeg har under planlegging en artikkel hvor jeg kommer til å belyse sider ved den kontemplative bevegelsen, som jeg mener er i ferd med å tråkke feil. Men gi meg litt mer tid. :D

Anonym sa...

Vitnesbyrd fra lakeland.

(hvor forskjellig fra Einar Ekerhovd)

I attended the Lakeland meetings last Thursday night. I went to test the spirits whether they be of the Lord Jesus Christ who came in the flesh or of another. Watchinig on television, is one thing. Being there was quite another. I literally began weeping during the service. I saw the crowd as sheep having no shepherd. They were seeking healing, which God desires to give. But they were so bent on getting the healing that they were not seeking God. I noticed that at least three times, we were directed to honor various PEOPLE, including the pastors of the Ignited Church, and Todd Bentley, but there was never really any glory directed to God. At one point I opened my Bible for guidance to a random spot (wanting to start looking in the gospel for the scripture on sheep having no shepherd) and the Lord had my Bible fall open to Mark 13. Verse 5 reads “Watch out that no one deceives you. Many will come in my name, claiming “I am he,” and will deceive many.” I couldn’t have asked the Lord to speak in any clearer way. But that was just one of many things that convinced me that this is an evil deception from the enemy.

There was nothing fake in the physical reactions of people that were touched by Todd. They were being physically affected. I have no doubt that many of their testimonies of “healing” (at least the disappearance of symptoms) were true. But these acts are being performed by demons. Many of the people who fell, clearly were being demonized. I saw a lady pulled to the side of the stage and left manifesting demons with no one to minister to her after she was touched by Bentley. Another girl fell and lay twitching and then motionless after she fell under his touch. She was quickly removed from the stage before she was physically able to stand, and when she was back down off the platform she still could not stand up. She was bent at the waste. The workers form Bentley’s crew didn’t help her. Someone from the audience came to assist her to her seat. There was not gentleness or love being shown these people. At one point, when Bentley accidently touched or directed a “bam” toward one of the “announcers” that was introducing people as the came on stage (a huge guy that must have weighed 300 lbs.), the man lifted up and off the floor and went backwards through the air. The maniacal laughter that rose up from around the sanctuary when someone manifested demons by their violent shaking after Todd’s touch was a sound of mocking. It was not of the Lord. There was indeed power being manifested. But it was not the power of Jehovah God. Bentley no doubt has encourntered an angel. But it is not an angel of the Lord of Hosts. Another thing that was noticabley absent was any mention or sign of repentence. When God’s presence fills a place, the first thing that happens is repentence (see, e.g., Isaiah). I left the meeting after children from a children’s home for abused kids were brought on stage. It broke my heart that children that had already been victimized by the enemy were being revictimized by the demons working out through Bentley and his crew. As we walked away from the event, I and the two others with me were led to pray warfare prayers against the demonic. We together in the car all three broke down weeping because we felt the heart of God for this deception on His people. Sadly, many of those people that were there will need deliverance ministry from the demonization they’ve suffered at the hands of these so called ministers of God. Before going to the meeting, I would have probably simply told people to be careful and test the spirits etc. Now I will tell anyone who asks to stay away. Run, don’t walk, away from this! I have not fully recovered from seeing that abomination. It feels as if I have witnessed some heinous crime like a murder or rape. It makes me very sad. What is most astounding is that God’s people cannot now discern a wolf who is appearing in a wolf’s clothing.