mandag, august 17, 2009

Den prestelige velsignelsen, del 6



Disse linjene skrives med skjelven hånd. Jeg kjenner meg ganske "shaky" etter gårsdagens illebefinnende, så det er ikke så mange linjene jeg orker å skrive nå i kveld.

Derfor passer det jo bra å sitere den andre delen av den andre prestelige velsignelsen: "... og være deg nådig."

For det trenger jeg nå. At Gud er meg synder nådig. Når hjertet begynner å slå slag som ikke er naturlig, og svimmelheten skyller gjennom deg så du kastes i gulvet, ja da er mennesket kraft ikke stor.

"Nåde for synder, og kraft uten like," heter det i en sang, om jeg ikke tar aldeles feil.

Paulus slet med et "torn i kjødet". Vi vet ikke hva det var, men vi kjenner litt til hva den forårsaket i livet til apostelen. Det var et slit å være den. Paulus bad gjentatte ganger om at Herren skulle fjerne den. Men svaret han fikk var annerledes enn det han bad om:

"Men han sa til meg: Min nåde er nok for deg, for min kraft fullendes i skrøpelighet. Derfor vil jeg helst rose meg av min skrøpelighet, for at Kristi kraft kan bo i meg. Derfor er jeg vel tilfreds i skrøpelighet, under mishandling, i nød, forfølgelser og trengsler for Kristi skyld. For når jeg er skrøpelig, da er jeg sterk!" (2.Kor 12,9-10)

Jeg er ikke der at jeg kan si alt dette som Paulus sier. Jeg vet ikke om jeg er "vel tilfreds i skrøpelighet ..."

Derfor ber jeg om at Herren må være meg nådig.

(fortsettes)

7 kommentarer:

Unknown sa...

VI BER I JESU NAVN OM AT DU HERRE SKAL VÆRE EKSTRA NÆR BJØRN I DENNE VANSKELIGE TIDEN. hERRE DU VET JO ALT. dU KJENNER OSS. SE TIL BJØRN. hAN ER DITT BARN. DU ELSKER HAM MED EN EVIG KJÆRLIGHET. LA DIN LEGEDOM KOMME TIL HAM. HERRE RØR VED HAM, I JESU NAVN VI BER. AMEN.

MT

Anonym sa...

Takk Morten!
Slutter meg til til den bønnen, MT!
Skal be for Deg,Bjørn Olav!
Din venn og Broder i Kristus Jesus

Sigbjørn

Anonym sa...

Ber for deg, Bjørn Olav!
Guds fred!

Stener

Anonym sa...

Kjære far du som alltid er nær oss selv når vi ikke føler deg i vår smerte.
Vern Bjørn Olav mot alle mørkets krefter som lever i trosmakter på jorden.
kjære far i himmelen la Bjørn Olav føle seg trygg i dine armer som jeg vet han elsker å sitte i .
Hans hjerte er sliten av sin vandring på jorden men hvis du i din vilje kan la han fortsette å vise at du er i oss så vi kan leve i deg ber jeg deg styrke han så han kan vekke ilden i hjertene til dem som leter etter deg.
For må han komme til deg med gleden over å kunne si at han brakte din ånd frem i sin broder på jorden amen
Broder i kristus

Karin sa...

Amen!
Jag är med i dessa båda böner!

Jesus jag ber dej också om att du må lägga dina genomstugna Händer på BjornOlavs hjärta!Låt detta bli en tid för honom,då han får bida i stillhet och tålamod och förtröstan,på att Du Jesus är
HERREN VÅR LÄKARE!AMEN!
Karin

Anonym sa...

Leste dette salmeverset idag:

Velt alle dine veier og all din hjertesorg, på han som har i eie den hele himlens borg. Han som kan stormen binde og bryte bølgen blå, han skal og veien finne hvorpå din fot kan gå.

Vi prøver dette, men lett er det ikke. Allikevel, vi kan stole på Gud, vår himmelske far.

Hilsen karin.

Bjørn Olav sa...

Takk for forbønn og omsorg. Er fortsatt dårlig etter mitt illebefinnende i går. Glad for alle som ber.