søndag, juli 01, 2012

Livet som alene-mor med sønn som er autist

21. april døde den profilerte evangelikale lederen, Chuck Colson, 80 år gammel som følge av komplikasjoner etter en hjerneblødning. I begravelsen talte hans datter, Emily Colson (53), og hennes sterke appell om å ta opp tråden hvor Chuck slapp den og følge i fotsporene til Jesus. Hennes tale gjorde et sterkt inntrykk på de som hørte den.

Hun fortalte om noe av det faren hennes hadde lært henne: 'Over alt annet av det faren min lærte meg gjennom sitt liv, setter jeg dette: Kraften hos Jesus til å forvandle menneskeliv!' Og så la hun til: 'Det gjør at jeg ønsker å lære Jesus enda bedre å kjenne. Når jeg ser tilbake på fars liv, så kan jeg se den kraften virke i hans liv. Jeg kjente ham før han ble en kristen og jeg vet at endringen var virkelig. Far var i tjeneste i 36 år, og han demonstrerte virkelig hva det betyr å være et forandret menneske'.

Som kjent arbeidet Chuck Colson i Nixon administrasjonen og var involvert i den såkalte Watergate skandalen.

Autist
Og farens gode råd og eksempel har vist seg å være verdifulle for Emily Colson. Hun har stått overfor store utfordringer hva eget liv angår. Sønnen Max, som er 21 år gammel, er autist, og selv har hun vært alenemor siden han var 18 måneder gammel.

'Det er vanligvis et øyeblikk hver eneste dag da jeg sier til meg selv: Dette klarer jeg ikke. Men det finnes også øyeblikk da jeg sier at jeg ville ikke ha byttet dette for noe i livet'.

Livet med Max har hun beskrevet i en bok hun selv har skrevet: 'Dancing with Max: A mother and a son who broke free'. Her deler hun sine egne erfaringer og hjertesorger med det å være alene-mor og ha en autistisk sønn.

'Vår bok er ikke et eventyr med en magisk slutt. Det er en virkelig livshistorie om nåde og en ny sjanse til å starte på nytt igjen til tross for livets hardeste problemer'.

Ingen kommentarer: