mandag, juli 23, 2012

Stiklestad, PLO eller Bergprekenen?

Jeg har merket meg at noen hisser seg opp over at dr. Hana Ashrawi fra PLO skal tale på Olsok-stevnet på Stiklestad i år. Men jeg lurer på om ikke det egentlig er en viss logikk i dette. Jeg har aldri riktig klart å forstå hvordan enkelte kristne hyller en krigerkonge, og en blodig, tvangsmessig 'kristning' av en nasjon. For meg er evangeliet om Guds rike ganske annerledes enn dette. At en representant for en terrororganisasjon taler på Stiklestad, hvor så mye blod har vært utøst, klarer ikke jeg å se skulle krenke noe som har med sann kristen tro å gjøre.

Lenge før Stiklestad og ganske så annerledes enn den tvangsmessige 'kristningen' av Norge, kom noen fredelige keltiske munker til Selja. Her slo de seg ned og herfra lød bønner, hymner og lesning fra Den Hellige Skrift. Dette er vår egentlige kristenarv, så langt jeg kan se. Disse keltiske munkene representerte De gode nyhetene om Guds rike, hvor det gjelder ganske andre lover og prinsipper, enn å drepe og true som kongene våre drev med.

Jeg klarer ikke å forene drap og trusler med det riket Jesus kom med. Derfor synes jeg det også er problematisk når kristne blir så oppbrakt over at representanter for en terrororganisasjon skal tale på et sted hvor det er utøst så mye blod. For meg representerer begge en åndsmakt uforenelig med Ham som gav oss Saligprisningene. Hvem ville Jesus ha stukket sverdet i?

Ingen kommentarer: