fredag, juli 13, 2012

Romersk-katolsk teologi i et evangelikalt perspektiv, del 3

Her følger tredje del av artikkelen til dr.theol Per-Axel Sverker:

Skal Maria æres?
De siste 150 årene har vi sett en vekst i ærbødigheten for Maria og læreutviklingen omkring henne. Forskjellen i dyrkingen av Gud og ærbødigheten for Maria respekteres ikke alltid av den troende katolikk innen folkelige former for fromhet, der Maria i praksis stilles på samme nivå som Treenigheten. Allerede på 1500-tallet forklares Maria som syndfri og evig jomfru. Et ytterligere skritt tok man på 1800-tallet i dogmet om at hun er fri fra all arvesynd. I 1950 defineres dogmet om jomfru Marias himmelfart.

Mer positive innslag er er dog at Marias rolle i følge Det andre Vatikankonsiliet ikke får ta noe vekk fra eller legge noe til Kristus som den eneste Mellommann, selv om enkelte katolikker likevel ønsker å anvende begrepet 'medlederske'. Og i disse tekstene sies det at Maria har medvirket til menneskenes frelse. Hun er mor i nådens ordning.

Denne mariologi er naturligvis en avgjørende hindring mellom katolikker og evangelikale. Den folkelige formen for Mariadyrkelse blir en styggedom for evangelikale kristne i disse landene. Mariadogmene kaster en skygge over Kristi tilstrekkelighet og minsker dyrkelsen av Ham, samtidig som de savner støtte i Skriften. Jesus Kristus er den eneste som er brobyggeren mellom det guddommelige og det menneskelige. Bare Sønnen kan forkroppslige Guds kjærlighet og samtidig forstå vår svakhet. Han er den eneste mellommannen.

(fortsettes)

Ingen kommentarer: