søndag, august 14, 2016

Vårt skjulte liv med Gud

"Det skjulte livet er en avgjørende kvalitet for det åndelige livet. Ensomhet, stillhet, vanlige oppgaver, være sammen med mennesker uten store agendaer, sove, spise, jobbe, leke ... alt dette uten å være annerledes enn andre, det er det livet som Jesus levde og livet Han ber oss om å leve.

Men det er når vi lever det livet andre ikke ser, at vi i likhet med Jesus, kan gå "fram i visdom og alder og velvilje gis Gud, og mennesker" (Luk 2,52).

Det er i det skjulte livet med Gud en sann intimitet med Gud og en sann kjærlighet til mennesker.

Selv i sin aktive tjeneste fortsatte Jesus å trekke seg tilbake til skjulte steder for å være sammen med sin Far. Hvis vi ikke har et skjult liv med Gud, vil vår vårt offentlige liv for Gud, ikke bære frukt."

Henri Nouwen. Norsk oversettelse (C) Bjørn Olav Hansen

For videre refleksjon:

"Min sjel lengter, ja, fortæres av lengsel etter Herrens forgårder. Mitt hjerte og mitt kjød roper med fryd til den levende Gud. Spurven har jo funnet seg et hus, og svalen et rede hvor den har lagt sine unger - dine altere, Herre, hærskarenes Gud, min konge og min Gud!" (Salme 84,3-4)

Ingen kommentarer: