lørdag, juli 18, 2020

Stående ved Æresplassen

Flere steder i Det nye testamente leser vi at Jesus etter himmelfarten satte seg ved Guds høyre hånd i himmelen. Han satte seg på æresplassen! Et av disse stedene er Hebr 1,3 hvor det heter: 'Etter at han hadde fullført renselen for våre synder, satte han seg ved Majestetens høyre hånd i det høye.'

Men i går - når jeg leste om diakonen Stefanus, kirkens første martyr, la jeg merke til noe jeg ikke har sett før. Det er vel slik med meg, som med så mange andre bibellesere, at selv om du har lest noe mange ganger gjennom flere år - for min del siden 1972 - oppdager du alltids noe nytt når du leser Bibelen. Det er fordi Bibelen er helt annerledes andre bøker. Den er levende fordi den er guddommelig inspirert.

Om Stefanus heter det: 'Og han sa: Se, jeg ser himmelen åpnet og Menneskesønnen STÅ ved Guds høyre hånd!'

Ikke 'sitte', men 'stå'.

Jesus hadde reist seg for å ta imot martyren Stefanus.

Hvilket trøstenede ord for den som har smakt Kkristi lidelsessamfunn! Kongernes konge og Herrenes Herre reiser seg fra æresplassen for å ta dem imot.

Ingen kommentarer: