fredag, september 11, 2020

Den kristne grønne skiftet, del 2


 

Naturen er blitt mitt bønnerom fremfor noe. I nærområdet har jeg noen bønneplasser som jeg kan nå med rullatoren min, og jeg oppsøker dem så ofte helsen tillater det. Og spesielt nå i september, med de ofte krystallklare morgenene, den lave solen som svøper landsskapet som en beskyyende kappe.

Jeg sitter ofte stille på disse bønnestedene. Nyter stillheten, roen. Lytter til fuglene. Her om dagen, mens jeg satt inntil en solsvidd tømmervegg, drev en liten kjøttmeis iherdig med å hakke på en gammel takrenne av tre. Den kikket av og til på meg, med hodet på skakke, før den hakket videre. I et furutre for et ekkorn opp og ned treleggen, rastløs, som om noe hadde bråhast.  Kanskje han gjemte unna et forråd for vinteren. Skaperverket er som en bok, som vi må ta oss tid til å lese. Ved siden av Bibelen har den mye å fortelle oss om Skaperen.

'Se på fuglene under himmelen,' sa Jesus.

Har vi tid til det? 

Bare se. 

Er ikke det bortkastet tid?

Å se, er å be.

'De sår ikke, de høster ikke og samler ikke i hus, men den Far dere har i himmelen, gir dem føde likevel. Er ikke dere mer verd enn de?' 

Eller, hva med disse ordene: Selges ikke to spurver for en skilling? Og ikke en av dem faller til jorden uten at deres Far er der. Ja, hvert hårstrå dere har på hodet, er talt. Så vær ikke redde! Dere er mer verd enn mange spurver.'

En walisisk poet, Dafydd Ap Gwilym, som levde på 1300-tallet, har skrevet følgende om trosten: 

"Hvilken kunstner kunne synge skjønnere enn trostens vare plystring? Ved ottesang leser han tre tekster for oss alle, iført sin prestedrakt av fjær. Lang vei høres hans klare stemme over markene når han roper fra buskene. Åssidens profet, modig opphavsmann til menneskers lengsel, lysende skogspoet og skald, hver prektige tone synger han med sin skjønne kraft mellom trøærne langs bekken, hvert nydelige vers i henførelsens rytme, hver gren av musisk kunst, hver sang, hver vakker trille former han for å glede en jente som har sagt ham hvordan han best kan vise sin kjærlighet. En predikant, en tekstleser; skjønn, klar og ren er hans kunstnerånd..." 

fortsettes

Ingen kommentarer: