onsdag, september 19, 2018

Logiske slutninger eller kortslutninger

Om jeg setter sykkelen min i garasjen om kvelden, vil den da forvandles til en Harley Davidson i løpet av natten?

Om jeg siterer Martin Luther, blir jeg da ansvarlig for Luthers antisemittisme?

Om jeg leser Thomas Ball Barratt, blir jeg da pinsevenn?

Om jeg leser en ikke-kristen forfatter går jeg da fra å være kristen til å bli ikke-kristen?

Om jeg oversetter et sitat fra en katolsk forfatter, har jeg da blitt katolikk?

Skal man, om man skriver noe, holdes ansvarlig for alt hva denne personen har sagt og gjort?

Jeg bare spør, siden det er så problematisk og utfordrende for enkelte at jeg har sitert noen katolikker på bloggen min, og at en av dem har hjulpet meg til å se min egen svakhet, og Kristi storhet og hjulpet meg til å bli sann med eget levd liv.

Jeg er takknemlig for alle som beriker meg, med noe de har skrevet eller sagt og som kan hjelpe meg til å bli et bedre og rausere menneske.

Så skal selvsagt alt prøves på Guds ord.

Ingen kommentarer: