fredag, september 28, 2018

Ærlig bønn en fredag

Herre, jeg skal være helt ærlig med deg: Det hender jeg er redd, selv om du sier: Frykt ikke! Det hender jeg bekymrer meg, selv om du sier at hver dag har nok med sin egen plage, og at vi ikke skal bekymre oss for hva vi skal kle oss med eller hva vi skal spise. 

Herre, det hender jeg overser muligheter til å vitne om deg, selv om du sier at vi er dine vitner. Ja, det hender at jeg frykter hva folk vil si og hva de vil tro om meg. 

Herre, det hender jeg blir fortvilet, og ikke kjenner den fred som overgår all forstand.
Det hender også at jeg synes det blir for mange ord,
og at jeg blir trett av dem.

Herre, det hender jeg sovner når jeg skulle våke.

Jeg er et menneske.

Men så overrasker Du meg.
Med å løpe meg i møte.
Omfavne meg.
Holde meg tett inntil deg
Stryke meg over ryggen og håret.
Så ser Du på meg:

Og i auga dine ser jeg det!
Du elsker meg høyt
- og Du forstår,
Du forstår,
at jeg bare er et menneske.

Midt blant menneskene,
slo Du opp teltet ditt.
Og ved kullilden ved stranda
har du stekt fisk og bryter brødet.
Du byr på ditt vennskap - og på tilgivelse.

Når jeg ber, Herre, hender det jeg sovner.
Men jeg har ingen dårlig samvittighet lenger.
Du vet jeg er trøtt.
Jeg sovner på fanget ditt,
og våkner med ditt nærvær.
Akkurat som en liten onge
på pappas fang.

Ingen kommentarer: